Uke 26, bursdag og styrkerekord

Jeg har lenge visst at denne dagen ville komme. Det er en årlig begivenhet, så det er aldri overraskende. Det er vel kanskje heller overraskende at jeg har klart å overleve et år til, og det må jo selvsagt feires. God mat, brus (ikke sukkerfri) og kake er nærmest obligatorisk når man fyller år, synes jeg, og dagens kaloribudsjett vil definitivt sprekke. I hvor stor grad det sprekker kommer an på hvor godt jeg klarer å kompensere for utskeielsene, og hvorvidt jeg gidder å legge inn et snev av selvbeherskelse. Vi får se.

Ettersom jeg nå en stund har vært klar over at jeg kommer til å skeie ut med kaloribomber i dag, var jeg smart forrige uke og avtalte min siste PT-time til nettopp denne dagen. Dermed har jeg lagt et godt grunnlag for ekstra kalorier å hive innpå. Jeg aner ikke hvor mange kalorier en time med tung styrketrening forbrenner, men jeg vil tro det i alle fall må være noen hundre. Ifølge appen Lifesum forbrenner 30 minutter med aktiviteten "Free weights, heavy" 534 kalorier. Nå har jeg jo ikke løftet tunge vekter kontinuerlig i den timen, så å halvere treningstiden virker saklig.

I tillegg har jeg allerede nådd 5k skritt, og etter en tur ned til byen for å handle og hente ny samboer, vil jeg garantert nå 10k, og derfra får jeg jaggu litt over 400 ekstra kalorier å gå på. Så utskeielsene i dag trenger slettes ikke bli så ødeleggende som jeg frykter.

For det ville være kjedelig å fullstendig ødelegge alt jeg har jobbet så hardt for dette halvåret, og spesielt den siste måneden. Jeg våget meg på vekta igjen i dag morges, og kan nå med stolthet og uforbeholden lykke rapportere at jeg er 10 kg lettere enn jeg var for et halvårs tid siden, da jeg var på mitt aller tyngste ever. Det er virkelig en god følelse, som motiverer meg til å fortsette.

Noe annet som er gøy og motiverende, er at det ble ny rekord på styrketreningen i dag. Som jeg egentlig hadde forventet, la vi på ytterligere 5 kg på vektstanga, noe som ga det imponerende resultatet av 60 kg i både knebøy og markløft. Hurra! Det er kult å være sterkere, i tillegg til at større muskler gir mer forbrenning, så det er en win-win-situasjon. Etter at dagens økt var ferdig fikk jeg ballonger og is av PT-Ellen, og det var stor stas og kjempekoselig.

Det var litt trist at dette var min tiende og siste PT-time, for det har vært noen supre måneder med mye bra motivasjon, nødvendige dytt og utfordringer, og god veiledning på teknikk. Med mindre Noe™ skjer i løpet av sensommeren som gjør at jeg plutselig får veldig dårlig råd, satser jeg på å kjøpe 10 nye timer som kan fordeles jevnt utover høsten og fram mot jul. Det ville vært fint.

Jeg har nå kommet hjem, satt i gang vaskemaskinen på kjøkkenet og fått dusjet av meg svetteperlene. Nå gjenstår det bare å støvsuge gulvene før jeg om en halvtimes tid drar ut igjen. Et par timer igjen med aktiviteter før Feiringen™ begynner og jeg inntar horisontalen på sofaen med kake, brus, lasagne, fotmassasje og RuPauls Drag Race. Jeg kan knapt tenke meg en bedre måte å feire på, enten jeg er hjemme i Norge eller på en gresk øy (slik jeg har vært de siste to årene på denne tiden). Tror jaggu jeg skal sette en tiara på hodet også. Det har jeg fortjent.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Snart 50

Aprilsnarr? Faktisk ikke.