Uke 25 med gode nyheter

Dette har vært en bra onsdag og en litt trist onsdag. Bra fordi jeg svever fremdeles litt på gode nyheter (mer om det snart) og fordi jeg hadde en knallhard spinningtime i dag, men litt trist fordi dette var siste onsdagsspinning på en stund. Instruktøren tar nå nemlig sommerferie fram til midten av august, så fram til da må jeg finne på noe annet å gjøre på onsdagene. Litt trist, men jeg får ta det som en utfordring, eventuelt som en mulighet til å utforske noe nytt.

Timen i dag var rett og slett knallbra. Jeg klarte å følge takten i musikken enda litt mer enn forrige gang, og merket godt hvordan jeg nå klarer å tråkke både fortere og sterkere enn jeg gjorde for et par måneder siden. Det er lite som er så gøy som merkbar fremgang på styrke og kondisjon; det er helt fantastisk motiverende. Etter timen, som forøvrig også lokket fram noen svetteperler, må vite, var jeg så innmari fornøyd med meg selv. Og jeg ble ikke mindre fornøyd da jeg etterpå var ferdig med fire runder knestående planke, denne gangen på 1 minutt hver. Ja, PT-Ellen, jeg gjør hjemmeleksa mi (selv om jeg glemte den i går, whoopsie).

Så til de gode nyhetene, som er litt på siden av treningsbloggingen min men absolutt knyttet til den.

I går hadde jeg altså time til legen min i spesialisthelsetjenesten innen preventiv kardiologi. Det er en poliklinikk man sender folk til (eller i mitt tilfelle, seg selv) når de har blitt så overvektige at man frykter for hjerte og blodtrykk (og andre følgesykdommer). Her ble det blant annet avdekket, i fjor høst, at blodprøvene akkurat hadde tippet over glukosegrensen for type 2 diabetes. Jeg skrev litt om dette da, og var stressa og litt redd og ganske deprimert.

Det har jeg heldigvis ingen grunn til nå lenger. Blodprøvene som ble tatt for to uker siden viste nemlig at blodsukkeret mitt var gått ned siden sist. Langt nok ned til at jeg ikke lenger har diabetes. Med HbA1c på 6,5 og høyere, har man diabetes. Jeg ligger nå på 6,2. Absolutt fremdeles i risikogruppen, men JEG HAR IKKE LENGER DIABETES. Hurra! Hurra, hurra, hurra! Jeg ble så glad da jeg så utskriften av blodprøvene og legen gikk gjennom tallene med meg, at jeg hadde problemer med å holde gledestårene tilbake. Dette var et stort øyeblikk.

Så fikk jeg vite at det var ikke egentlig bare blodsukkeret hun hadde vært bekymret for. Urinsyren min har også hatt høye målinger, og dette er dårlig fordi for høy urinsyre kan i verste fall føre til nyresvikt. Jeg ligger fremdeles for høyt her også, men som med blodsukkeret har det gått ned siden sist, så det er en positiv utvikling.

Også har vi CRP da. CRP forteller noe om betennelse i kroppen, og skal vanligvis ligge på under 5 hos friske mennesker. Min CRP i september i fjor var 16. For tre måneder siden var den på 9,2 og nå sist målte den 6,2. Også her, som på de andre målingene, er det en tydelig forbedring.

Jeg er himmelfallen. Jeg danset nesten hjem etter legetimen i går. Legen var også veldig fornøyd med disse resultatene, og også over at jeg hadde gått ned flere kilo siden forrige time for tre måneder siden. Tidligere har hun prøvd å motivere meg til å gå med på fedmeoperasjon (noe jeg ikke egentlig har så fryktelig lyst til), men i går var det lite snakk om det. Hun mente at hvis jeg klarer å fortsette videre sånn som jeg holder på nå, vil jeg nok ikke trenge det. Til sist avtalte vi en ny time om et halvår, mens det fram til nå har vært hver tredje måned. Hun synes visst ikke jeg trenger så tett oppfølging lenger, når jeg klarer meg så godt selv. Enda et godt tegn.

Det var altså de gode nyhetene fra i går. Nå skal jeg bare fortsette med det samme løpet resten av året, slik at jeg kan få enda bedre resultater på blodprøvene jeg skal ta i desember igjen. Dette er motiverende greier.

P.S. Klarte 10k skritt i dag igjen. Og nevnte jeg at jeg ikke lenger har diabetes? :-D

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening