Uke 24 med enda mer PT

En lang, ekstremt hektisk og slitsom arbeidshelg er endelig over, og det var faktisk ganske digg å komme tilbake til Elixia i dag, når jeg omsider fikk en fridag. Det var avtalt PT-time klokken 13, og jeg var klar som et bløtkokt egg. Jeg mistenkte at jeg enten ville utsettes for tunge løft i styrketrening, eller grusomme intervaller på skillmill.

Jeg fikk begge deler.

På knebøy i dag klatret vi helt opp til 50 kg. Det var tungt, men dæven for en god følelse det var å få det til! Jeg fikk både en og to high fives av PT-Ellen, mens jeg hoppet opp og ned i begeistring og sjokkert glede. Femti kilo! Så sterke bein jeg har!

Markløft kom etterpå. Ikke helt klar for 50 kg der ennå, men jeg klarte tre sett med 45 kg, åtte repetisjoner i hvert sett. Det var litt ekstra utfordrende fordi her bruker jeg armene, og armene henger fast til skuldrene og nakken, og den høyre skulderen min begynte å krangle litt igjen i løpet av arbeidsdagen på lørdag. Jeg har jo hatt noen runder med muskelbetennelse der før, og etter en del år siden sist, prøver den nå å komme tilbake igjen. (Jeg mistenker at det er alle timene med varesalg over en upraktisk og lite ergonomisk høy skranke på hotellet som er årsaken.) Jeg kunne kanskje klart 50 kg på markløft også, hvis det ikke hadde vært for skulderen, men det får vi aldri vite. Jeg håper den får nok hvile til å bli bedre innen neste time, så får vi se hva jeg får til da.

Etter de to styrkeøktene skulle jeg på skillmill. Det er, for de som ikke vet det, en mekanisk tredemølle som drives framover av mine egne skritt. (I motsetning til vanlig tredemølle hvor elektrisitet driver båndet framover på en angitt hastighet.) Den buer oppover i fronten, noe som gjør den mer skånsom for knærne, og noe som også gjør den tyngre å gå på. Man kan regulere motstand (som på en spinningsykkel), og når man har høy motstand og går helt i fronten ved buen, blir det som å gå i en veldig bratt oppoverbakke. Og det. Er helt. Jævlig.

Dette skulle jeg da altså gjøre i intervaller. Et helt minutt på høy motstand (det føltes som om lungene skulle sprenges og baksiden av leggene skulle revne) og 30 sekunder aktiv hvile med vanlig motstand. Fire ganger. Et rent helvete. Jeg bannet, sutret og klaget, men det var ingen nåde å få, og omsider var det endelig over. Nå i etterkant er jeg selvsagt veldig glad for at jeg ble tvunget gjennom det, for det er høyintensitetstrening som gir best resultater, og dette er unektelig helt vanvittig bra for meg og min ynkelige helse. Men jeg ønsket oppriktig å dø mens jeg holdt på. Grøss.

De siste minuttene ble viet styrketrening for kjernemuskulatur (spesielt mage), og selv om det også var tunge greier, var det som en ferie etter intervallene på skillmill. Vi har konkludert med at kjernemuskulaturen min trenger å styrkes, og nå har jeg faktisk fått hjemmelekse til neste gang; å jobbe med planken, helst hver dag. For hvis jeg skal fortsette å øke vektene på knebøy og markløft, trenger jeg visst en sterkere kjerne for å klare å utføre øvelsene med god teknikk. Det gir mening. Så da får jeg vel gjøre det, da. Jeg har jo egentlig alltid vært litt fan av hjemmelekser.

Det var slutten på dagens time, og nå har jeg faktisk bare to PT-timer igjen, hvis tellingen min er riktig. Det er litt trist, men jeg tror jeg kanskje kommer til å kjøpe flere til høsten igjen, hvis økonomien tillater det. Det er ingen tvil om at jeg aldri utfordrer meg selv så mye som treneren min gjør, og uten henne denne våren hadde jeg nok fortsatt jobbet med en vektstang på 15 kg til både knebøy og markløft, og aldri gjort noe mer utfordrende for kondisjonen enn spinningtimene (som riktig nok er veldig gode, men ikke SÅ høyintensive som intervallene på skillmill).

TLDR: En sterk start på uka, jeg er sterk i beina, har fremdeles dårlig kondisjon, og trenger å bli sterkere i kjernemuskulaturen. PT er bra. Og ja, jeg klarte mine 10k skritt i dag også. Yey!

Jeg har gått litt opp i vekt siden forrige mandag, noe som er pussig med tanke på trening og at jeg har holdt meg innenfor et akseptabelt inntak av kalorier, men det kan jo skyldes så mangt, sånn som muskeløkning eller galskapen det er å ha en kvinnekropp (hormoner, vann, menstruasjon og hele det sirkuset der). Jeg føler meg ikke motløst av den grunn, og satser på et bedre resultat neste mandag.

Ønsker alle en riktig god uke!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Snart 50