Uke 6 tar vekta ned

I den grad en badevekt hjemme er til å stole på, har jeg fått oppløftende nyheter de siste par dagene. Ifølge badevekta hjemme har jeg nemlig kvittet meg med hele fire kilo siden begynnelsen av januar. Selv om dette ikke akkurat er kjemperask progresjon, så er det progresjon. Tallene blir faktisk mindre, i stedet for større, slik de jevnt og trutt har blitt over de siste tre-fire årene. For en fantastisk følelse!

Med denne lille boosten av motivasjon gledet jeg meg til å dra på spinning igjen i dag. Jeg gikk glipp av min onsdagsspinning forrige uke fordi jeg hadde kjæresten på besøk, men i dag var det ingen grunn til å la være. (Neste uke kommer kjæresten til å være her igjen, men da skal jeg parkere ham et eller annet sted mens jeg drar på trening. Kan ikke gå glipp av mer nå.) Og jeg storkoste meg. Jeg nøt musikken, de oppmuntrende smilene til instruktøren, de lange øktene i stående posisjon, de ekstra krevende sprintene hvor jeg tråkket så raskt jeg klarte, og jeg nøt svetten. Jeg følte meg sterk og sunn og levende. Og tøff. Tenk at jeg fremdeles gjør dette, selv etter alle opp- og nedturene (mest det siste) jeg har hatt de siste årene. Nå merker jeg endelig at kondisjonen og formen begynner å bli bedre igjen, og det er motiverende og magisk.

Dette ble første gang på to uker at jeg kom meg på spinning, så naturlig nok gjør det litt vondt i rumpen i kveld, men det er helt i orden. Såpass får jeg tåle. Til gjengjeld er jeg trøtt og sliten og føler meg klar for sengen, selv om klokken ikke engang er 22. Dette kan kanskje virke som noe negativt, men for meg som sliter med søvn og det å bli trøtt om kveldene, er det fantastisk. Kanskje jeg til og med klarer å sovne før midnatt? Det ville være vidunderlig, for jeg må opp kl 6 i morgen for dagvakt på jobb.

Jeg har jo ikke egentlig trenet så mye de siste par ukene (kun to økter forrige uke, og dette var den første denne uken), så vektnedgangen har nok mest å gjøre med kostholdsendringene mine. Der har jeg nemlig vært flink i det siste, både med å kutte ut snacks og snop, lage litt sunnere middager hjemme, og redusere porsjoner når jeg spiser noe mindre sunt (for eksempel lunsj på jobben, hvor jeg er prisgitt menyen i kantina).

Kort oppsummert: Jeg trives med treningsmengden jeg får til, jeg er fornøyd med kostholdsendringene, og formen er i bedring. Dette er gode greier. Nå må jeg bare klare å fortsette med det.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening