Godt nytt år!

Velkommen 2018. Vil du være året hvor jeg klarer å ta meg sammen og bli sunn og sprek igjen? Jeg håper det.

Det er rart å tenke at det nå er 6 år siden jeg begynte å trene ofte og jevnlig. 2012 var et fantastisk år, og 2013 klarte å følge opp. Fra 2014 begynte det å dale igjen, og de siste par årene har jeg omtrent bare gitt opp og gitt helt slipp på det meste av kontroll. Jeg har spist veldig mange følelser, både i form av usunn mat, godteri og snacks. 2017 var nok mitt verste år hittil. Det har vært året hvor jeg nådde min nye tyngste vekt. Året hvor jeg fikk diabetes. Året hvor jeg fikk vondt i knærne av å gå i trapper. Alt på grunn av en håpløst dårlig livsstil. Mine sporadiske motivasjonstopper har ikke vært nok til å kontrollere meg i hverdagen.

Men jeg vil prøve å fokusere på framtiden, ikke på alle mine feil fra fortiden. Jeg er ikke klar for å gi meg ennå. Jeg vil fortsette å prøve å skjerpe meg.

Jeg valgte å ta årets første treningsøkt i Tøyenbadet i dag. Etter å ha bodd i Oslo i 7 år, syntes jeg det var på tide å sjekke ut den plassen, og samtidig få inn en god time med svømming. Jeg skal innrømme at jeg ikke var spesielt imponert; det var bare et stort basseng for svømming og et lite barnebasseng, samt stupebrett og en liten vannsklie (som for tiden er stengt pga reparasjoner). Ikke noe mer enn hva man kunne forvente, med andre ord. Kunne ikke måles med for eksempel Pirbadet i Trondheim. Men det var helt greit, jeg trengte bare ett basseng så jeg kunne svømme.

Det positive var at bassenget var 50 meter i lengde, så jeg kunne svømme lengre strekninger før jeg måtte snu. Dette gjorde at jeg fikk bedre flyt, og derfor også klarte å svømme raskere enn jeg gjør i et basseng på f.eks. 25 meter. Faktisk klarte jeg å svømme 2 km på 75 minutter, og var veldig fornøyd med det. Jeg var litt mindre fornøyd med at det var så mange andre folk der, men det hadde kanskje vært bedre dersom jeg hadde dratt tidligere på dagen.

Så er ballen i gang for det nye året. I 2018 vil kosthold og trening stå mer i fokus enn det har gjort de siste årene. Jeg tror jeg vil ha en bedre sjanse i år, nå som jeg har begynt å komme meg etter perioden som nattevakt, og generelt føler at jeg har mer overskudd og livsvilje. Jeg er fremdeles ikke tilbake 100% men det føles i alle fall som om ting går i riktig retning. Det er i alle fall mitt ønske for det nye året.

Godt nytt år til deg, og måtte alle dine håp og ønsker for 2018 bli oppfylt!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Snart 50

Aprilsnarr? Faktisk ikke.