Sterkere tilbake

Etter en ukes pause (det var ikke helt meningen, hvor ble det av tiden?) klarte jeg å sparke meg avgårde til Elixia igjen i dag. Planen var en time med styrketrening etterfulgt av en time med avslappende yin yoga. Planen ble gjennomført med heidundrendes suksess.

Jeg strever fremdeles med å komme meg gjennom 3 x 10 repetisjoner av benkpress på 25 kg, så der kommer jeg neppe til å legge på noe mer med det første. På knebøy og markløft, derimot, kjenner jeg at jeg er sterkere og har mer å gå på, så der økte jeg til 30 kg i dag - og det gikk faktisk helt fint. Selvfølgelig tyngre enn da jeg begynte på 20 kg, man merker jo forskjellen, men det er gjennomførbart, og jeg har enn så lenge unngått skader. Rolig og forsiktig økning er nok veien å gå, så jeg kommer til å fortsette med det.

Videre ble det en liten økning i utfall med manualer denne gangen. Det var ikke egentlig planlagt, men etter å ha gjennomsøkt hele senteret etter manualer på 3 kg uten hell, innså jeg at jeg kunne velge mellom 1 kg eller 4 kg. Da ble det 4 kg. Det gikk også greit. Vondt og jævlig, selvfølgelig, men utfall er alltid vondt og jævlig uansett hva manualene veier. Her tenker jeg at kroppsvekten min spiller en vesentlig større rolle - men det er manualene som gir ekstra poeng på Fitocracy, så da vil jeg ha med dem. (Jeg har testet litt, og oppdaget at Fitocracy bryr seg filla om hvor mye man veier når de beregner poeng for styrkeøvelser som bruker kroppsvekt, noe jeg synes er grovt urettferdig, men livet er jo urettferdig. Ingenting nytt under solen.)

Avslutningsvis klarte jeg å øke mitt midterste sett av planken fra 30 sekunder til 40 sekunder, akkurat som planlagt. Så nå er jeg på 60/40/50. Neste uke satser jeg på 60/50/50.

Etter styrkeøkten hadde jeg reservert plass på den avslappende yogatimen, den hvor vi hovedsaklig ligger eller sitter på en ullmatte og fokuserer på pusteøvelser med noen uttøyninger. Deilige saker, altså. Jeg ville kanskje ikke gått så langt som til å kalle det "trening," men det er en ganske god avslutning på en treningsøkt, og passer derfor perfekt etter styrkeprogrammet. Jeg tror kanskje torsdager skal bli mine nye faste styrkedager, slik at jeg kan ta denne yogatimen etterpå.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening