For varmt

Jeg dro på en time yoga i dag. Det var første gang jeg dro på yoga på Colosseum etter oppussingen, hvor den nye yogasalen er plassert rett bak inngangsportene, og hele veggen og døren som vender mot inngangen består av glass. Det liker jeg ikke, og har derfor unngått å dra dit. Hvem har lyst til å stå framoverbøyd og i alskens uflatterende posisjoner rett foran en glassvegg hvor alle som er på vei inn og ut av senteret kan se på deg? Nei takk.

Likevel valgte jeg altså å prøve. Det var lørdag, og dermed begrenset utvalg av timer på mitt lokale senter, og jeg hadde ikke vært på yoga på lenge. Jeg følte jeg trengte det.

Da jeg kom dit, var jeg heldig. Jeg fant meg en plass nesten lengst inne i salen, helt på motsatt side av det ekle displayvinduet. Score! Dette kunne jeg leve med. Så la jeg merke til hvor varmt det var der inne, og det var alt for varmt for meg. Ikke badstue-varmt, men det må ha vært minst 24 grader eller mer (jeg er fryktelig dårlig på å vurdere temperaturer, men antagelsen er basert på at operasjonssalene jeg pleide å være i alltid lå stabilt på 23 grader, og denne salen var varmere enn det). Allerede før vi var i gang, var jeg varm, og etter de første fem minuttene med øvelser ble det tungt å puste. Jeg følte at jeg ikke fikk nok luft, og for første gang i en yogatime var jeg nødt til å hele tiden puste med munnen åpen fordi jeg var redd jeg kanskje ville besvime hvis jeg lukket den. Det var ikke gøy.

Jeg er jo sta som et muldyr, og nektet å rulle sammen matten og gå ut derfra før timen var ferdig (da ville jeg skammet meg), så jeg holdt ut. Pustet jevnt og rolig med åpen munn og tok mange pauser underveis når det ble for ille. Anstrengte meg jevnt over forholdsvis lite. Så jeg overlevde, og det var jo bra, men aldri mer tilbake til den salen. Den passet slettes ikke for meg. Jeg trenger noe litt kjøligere.

Heldigvis har de yogatimer på mitt lokale senter også, i hverdagene. Der er det bedre, så turen går nok dit neste gang.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Snart 50

Aprilsnarr? Faktisk ikke.