Om å sparke rumpe

Ingen andre gruppetimer på Elixia får meg til å føle meg så tøff som boksetimene til Aristo. Ikke bare lærer vi gode, ordentlige teknikker (sånn at vi blant annet lar være å få skader), men vi får skikkelig kondisjonstrening samtidig. Pulsen er skyhøy etter at jeg har dundret og sparket i vei på en punchbag i et minutt eller to. (Heldigvis er ikke intervallene lengre enn det, ellers hadde jeg kollapset i en gråtende klump.)

Akkurat denne timen var ekstra bra, av et par grunner.

Den ene var at jeg endte opp med en ganske erfaren sparringspartner. Denne svenske karen hadde absolutt vært ute en vinternatt før, og var hyggelig nok til å faktisk gidde å følge med på hva jeg gjorde og gi tilbakemeldinger som forbedret teknikken min. Ikke på en sånn nedlatende måte heller, eller på en besserwissermåte, slik at jeg faktisk ble mottagelig for tipsene. (En av mine mer negative egenskaper er at jeg kan være trassig og sta, så hvis jeg føler at jeg blir korrigert av noen som ikke egentlig vet mer enn meg, eller som framstår som arrogant, vil jeg ofte blatant ignorere vedkommende - selv om de kanskje har rett. Jeg vet; det er noe jeg bør jobbe med.)

Den andre grunnen var de ekstra 15-20 minuttene etter at timen egentlig var ferdig. Da la vi boksehanskene unna, samlet oss på den myke matta, og skulle lære noen helt konkrete selvforsvarsteknikker. Mer spesifikt selvforsvarsteknikker for når man ligger nede på ryggen og har en voldsape over seg. Dette er ikke noe vi gjør hver fredag, men sånn en gang i blant, og det er like awesome hver gang. Også her var det veldig greit å jobbe med en erfaren fyr, for det var absolutt noe mer utfordrende enn om jeg hadde trenet med en jente. Ikke fordi jenter er dårligere på matta, men fordi større kroppsmasse betyr mer motstand, som igjen betyr bedre trening for meg.

Denne økten konkluderte altså syv treningsdager på rekke og rad. Så fokusert tror jeg ikke jeg har vært på lenge - jeg tror neppe jeg hadde så mange treningsdager etter hverandre en eneste gang i 2014.

En veldig bra start på året så langt. Håper jeg klarer å holde dette energinivået ved like.

Kommentarer

  1. Jeg håper og tror og er sikker på at disse ukene skal være representativt for resten av 2015

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening