20 kg

Dessverre dreier ikke tittelen seg om vekt jeg har gått ned, men snarere vekt jeg har gått opp - i styrketrening, vel å merke. Denne dagen markerer første gang jeg turde å bruke de tyngste vektloddene til vektstanga; to store, lilla vektlodd på 10 kg hver. 20 kg til sammen.

Jeg husker de første gangene jeg skulle gjøre knebøy og utfall med vektstang. 2,5 kg på hver side, altså 5 kg til sammen. Deretter, forsiktig, forsiktig, 7.5 kg til sammen. Den dagen jeg tok sjansen på å gå helt opp til 10 kg til sammen følte jeg meg fryktelig tøff, og for ikke å snakke om den dagen jeg tok steget videre til 15 kg. Det har alltid vært kombinasjoner av de mindre vektloddene. De store, lilla 10 kilos-loddene har vært skumle. Men ikke nå lenger.

Først var jeg bekymret for om jeg i det hele tatt ville klare å løfte stanga opp på skuldrene. Joda, det gikk fint. Deretter bekymret jeg meg over hvorvidt jeg ville klare å holde balansen under hele sirkuset, men også dette klarte jeg. Etter at alle knebøyene og utfallene var over, var jeg så sliten at jeg var alvorlig nervøs for hvordan denne stanga skulle komme ned fra skuldrene mine igjen uten at jeg skadet meg selv, men - utrolig nok - også dette fikset jeg uten problemer. Tungt var det, men jeg klarte det. Et stolt øyeblikk!

Monstergruppetimen varte bare i 40 minutter (40 lange, harde, smertefulle minutter hvor svetten rant), så jeg rundet av med 10 minutter på elipsemaskin og 10 minutter intervall på tredemølle. På tredemøllen tok jeg en liten 30-sekunders sprint helt på slutten, for å sjekke om dette ville få meg til å kollapse like mye som det hadde gjort forrige fredag. Det gjorde det ikke på langt nær, noe jeg antar støtter teorien min om at jeg presterte så dårlig den dagen på grunn av blodtapet dagen i forveien. Det gjør det litt mer motiverende å prøve meg på en ny gruppetime på tredemølle senere igjen.

Kommentarer

  1. Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe her, men det er ikke fordi jg er lite imponert, for steike meg hvor du står på!

    Jeg tror knapt jeg klarer mer enn vektstanga i seg selv, i allefall om jeg skal bevege meg (både når det gjelder horisontal eller vertikal retning), så at du klarer å løfte 20 kilo OG ta knebøy er rett og slett utrolig bra (jeg må egentlig slutte med å prøve å sammenligne med hva jeg klarer, jeg er ei skikkelig pingle sammenlignet med deg). :)

    Heia sterke-Vero!

    SvarSlett
  2. Nå må det bemerkes at akkurat disse vektstengene vi bruker er lette som fjær, så den eneste vekten jeg løfter på er den faktiske vekten på loddene. Jeg husker en gang for en del år siden da jeg prøvde å løfte vekter med en sånn tung vektstang i metall, og da var stanga i seg selv mer enn nok. ;)

    Forøvrig er jeg sikker på at du er sterkere enn du tror. :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Snart 50

Aprilsnarr? Faktisk ikke.