PT: Personlig trener

Inkludert i min innmelding til Elixia ligger det to avtaler med en personlig trener (PT). Den første timen er på 45 minutter, den andre på 30 minutter. Jeg skjønner jo at det er en liten smaksprøve som skal lokke folk til å kjøpe flere PT-timer, men for all del; det hjelper nok mye både på motivasjon og framgang å ha for eksempel en ukentlig avtale med en profesjonell som kan gi veiledning og støtte, så dette er neppe en sånn ting som de prøver å selge utelukkende for å lure penger ut av folk. PT er veldig flott, og absolutt noe jeg ville prioritert penger på - hvis jeg hadde hatt dem. For billig er det ikke. Kanskje kan jeg se det an til sommeren, når ferielønna og skattepengene kommer, men inntil videre får jeg fortsette å klare meg selv slik jeg har gjort hittil.

I går hadde jeg uansett min første inkluderte PT-time, den på 45 minutter. Timen var avtalt til klokken 17, noe som passet veldig godt med at styrketimen til instruktør Bjørn var ferdig akkurat da. Jeg fant PT-en min, og vi satte oss ned for å snakke litt om planer, mål, ønsker og erfaringer. Jeg fikk litt forskjellige tips om det ene og det andre, men mange av disse visste jeg fra før av. Nytt var imidlertid anbefalingen om at jeg bruker mer tid på styrke enn jeg har gjort fram til nå, og en litt annen type styrke. Jeg har jo den ene timen til Bjørn hver onsdag, og enkelte uker tar jeg kanskje en annen styrketime av samme sort, eller pilates, eller den som jobber med kjernemuskulaturen. Dette, fikk jeg vite, er imidlertid mest utholdende styrketrening, og ikke noe som primært fokuserer på å lage større muskler.

Jeg burde visst derfor begynne å trene litt styrke selvstendig på apparater, med færre repetisjoner på så tungt som jeg klarer, og fikk en kjapp introduksjon til enkelte av disse skumle sakene. Spesielt bena er det visst viktig å trene mye styrke på, for det er kroppens største muskelgruppe og derfor den som i størst grad øker hvileforbrenningen. Dette var jo nyttig informasjon, så jeg får kanskje bite i det sure eplet og prøve meg på litt  selvstendig styrketrening i tillegg til mine elskede gruppetimer, da. Kan jo bli interessant å se hvordan det går.

Kommentarer

  1. Lykke til med utforsking av nye områder! Du får bare huske at det er mye viktigere at du trener på en gøy gruppetime, enn at du ikke trener fordi du føler du må trene styrke på apparater.

    Når det er sagt så er det ikke så verst å trene litt styrke på den måten heller syns jeg. Som regel håpløst tungt og slitsomt, men min erfaring er at til tross for at jeg bare trente sånn trening en gang i uka (ca 30-45 minutter), så merket jeg faktisk at jeg ble sterkere og klarte mer etterhvert. Og det er jo gøy.

    Jeg laget meg en liten notisbok hvor jeg skrev om øvelse, vekt og antall repetisjoner jeg klarte og et "terningkast" på hvor tungt jeg syns det var. Gikk litt opp og ned, men merket jo at det ble både lettere, jeg klarte etterhvert å fullføre målet om 3x15 repetisjoner og kunne til og med legge på mer vekt etter noen ganger! Det var artig og motiverende å se. :)

    Så kan du jo f.eks variere mellom å bruke ganske lette vekter hvor du akkurat (eller akkurat ikke) klarer 3x15 repetisjoner, litt tyngre hvor du har som mål å klare 3x10 repetisjoner, og nesten så tungt som det bare går å løfte og gjøre 3x5 repetisjoner. Fordelen med å løfte tungt få ganger er jo at du blir fort ferdig ;) kanskje er det nok med 20 minutter etter en kort gruppetime (som kan telle som oppvarming). :)

    Lykke til!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Snart 50