Motivasjon

"Når du har minst lyst til å dra på trening, det er da det er aller viktigst at du gjør det", sa en sånn der Elixia-ansatt til meg for en måned siden. Disse ordene har jeg på besynderlig vis klart å lagre i hukommelsen min, og innimellom henter jeg dem fram når jeg føler motivasjonen dale. Både i dag og i går var motivasjonen relativt dalende. Jeg hadde egentlig mest lyst til å bare dra rett hjem etter jobb, spise middag, og tilbringe resten av ettermiddagen og kvelden på sofaen. Jeg klarte å ta meg sammen; for nå.

I dag prøvde jeg meg altså på en ny time med gruppetrening, og dette var den første som kun handlet om styrke. Timen ble ledet av en motiverende og drivende kar, og jeg befant meg nok en gang i en sal full av unge damer som var tusen ganger mer veltrente enn meg. Nok en gang lot jeg meg ikke stoppe av dette, og hang på så godt jeg klarte. Det gikk bedre enn jeg hadde fryktet. Vi trenet med vektstenger, og kunne henge på akkurat så mye vekt som vi selv var komfortable med, noe som gjorde at jeg fint klarte å henge med på alle øvelsene (men med noen kilo lettere vektstenger enn de fleste andre). Jeg følte meg riktig nok som en pusling, men man må jo begynne et sted.

Alle store muskelgrupper fikk kjøre seg gjennom denne timen, og jeg må innrømme en viss bekymring for denne venstre skulderen min som er så vrien. Jeg er rimelig sikker på at det har satt seg en liten betennelse der (nok en gang), og da er vel kanskje ikke styrketrening som går direkte på skuldermuskelen det lureste jeg kan drive med? Eller er det nettopp det som er det beste for å få den i bedre form? Noen som vet? Inntil jeg finner ut av det er det bare å dytte innpå med Ibuprofen for å døyve smertene. Jeg har holdt ut med dem i en måneds tid allerede, men nå begynner de å bli så høylytte at jeg begynner å få en mild hodepine på den siden, og det er lite gøy.

Men uansett; styrketimen var i bunn og grunn veldig bra, og jeg skal definitivt dra på den flere ganger, med eller uten muskelbetennelse. Jeg var kanskje ikke så motivert da jeg labbet avgårde fra t-banen til senteret, men én time senere følte jeg meg mye bedre.

Kommentarer

  1. Så utrolig flink du er! :-)

    Med erfaring med betennelse i en annen (og endel mer pinglete muskelgruppe): tommel/håndledd så har jeg i allefall fått strengt beskjed fra fysioterapeuten min om å trene hver dag. En sterkere muskel vil tåle mer belastning før den blir overbelastet og betent. Men så er det jo ikke hvilken som helst trening da, jeg driver med det jeg tror han kaller eksentriske øvelser (eller noe som høres likt ut). Dvs at jeg skal hjelpe høyre hånd opp med venstre (bøye håndleddet opp/bakover) og så gå sakte ned i utgangsposisjon med en ikke for tung manual (1kg). Siden problemet mitt er at muskelen blir overspent og aldri slapper helt av og dermed drar på senene som dermed fører til betennelse, så skal jeg ikke gjøre øvelser som kontraherer muskelen kraftig (som å løfte vekten opp vil gjøre).

    Hva med å spørre han som har timen om han har peiling på skulderskader og om det er noen øvelser du bør unngå eller fokusere mer på? Evt fins det kanskje noen som kan det i styrkeavdelinga?

    Syns uansett du er superflink og det er utrolig imponerende at du veldig snart er halvveis! :-D stå på!

    (som et PS: eneste måte for meg å bli kvitt betennelsen sist var IMS/triggerpunktakupunktur, gjør sinnsykt vondt, blir helt slått ut etterpå, men steike hvor fort det ga resultater!

    PSS: kanskje prøve med voltarol istedet for ibux? Er mer effektivt på ledd/sene/muskel men hardere for magen. Min fysioterapeutsvigerinnes første råd var 1 uke med max-dose voltarol for å se om det kunne ta knekken på betennelsen)

    Klem!

    SvarSlett
  2. Strålende svar! Jeg skal definitivt rådføre meg med treneren neste gang; det er vel strengt tatt halve poenget med en trener, tross alt? Det er ikke alltid jeg er like smart og tenker så langt. :P

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Snart 50

Aprilsnarr? Faktisk ikke.