Juli og ferie

I slutten av juni begynte jeg å skrive et innlegg som jeg aldri fikk tid til å ferdigstille. Det handlet om hvordan jeg hadde ligget på et platå i et par ukers tid, og hvor frustrert og oppgitt jeg var. Heldigvis ser det ut til at jeg nå har klart å presse meg gjennom nevnte platå, og jeg kan lykkelig rapportere at vekten atter en gang er på vei nedover. Jeg hadde nesten begynt å gi opp håpet.

Jeg snakket tidligere om å kanskje avsløre noen tall, men jeg merker at jeg er ikke helt klar for det ennå. Det jeg gjerne kan avsløre, derimot, er at jeg nå har gått ned 20 kg fra maksvekt for et par år siden, og 15 av dem har forsvunnet i løpet av det siste halvåret. Det er jeg ganske fornøyd med. Ikke bare fordi det er gøy å se tallene på vekta bli mindre, men også fordi det er herlig å kjenne at klær sitter løsere, klær som tidligere var blitt for små passer igjen, og jeg orker mer fysisk aktivitet enn før. I dag, for eksempel, holdt jeg et (rolig) joggetempo i 40 minutter på tredemøllen, uavbrutt. Med oppvarming og nedkjøling var jeg på møllen i en time totalt, og passerte såvidt 6 km i løpet av den tiden. Det hadde jeg ikke klart for et år siden, neppe for et halvår siden heller. I tillegg innebar dagen en god del vandring, både til og fra trening, ut for å hente et par terrassestoler som jeg kjøpte på finn.no, og til sist en tur på butikken. Jeg skal ikke late som om jeg ikke var dausliten og nesten gråt for mine slitne og verkende føtter og ben etter all den vandringen, men jeg overlevde det. I tillegg klarte jeg til og med en liten kveldstur rundt nabolaget en times tid etter middag (for en gåtur etter middag er bra både for fordøyelsen og blodsukkeret). Det hjelper på motivasjonen å spille Wizards Unite (for de uinnvidde: Pokemon Go for Harry Potter-nørds). Jeg kan nok trygt anta at jeg kom over mine daglige 10k skritt, selv om jeg glemte å ta på Fitbit før jeg dro hjemmefra (krise!) og dermed ikke fikk målt og registrert dagens mirakel.

Det er første feriedag i dag, og jeg befinner meg strengt tatt akkurat der jeg hadde forventet å være, sånn vektmessig. Om tre dager reiser Grevling og jeg til California, og utfordringen de neste to ukene blir å ikke forlyste oss med alle de smakfulle, usunne fristelsene som lokker der borte. Vi håper å få til minst et par treningsøkter mens vi er der, og generelt prøve å være litt bevisst dette med porsjoner og mengde. Kanskje unngå vafler til frokost hver morgen, for eksempel.

Det overordnede målet for denne måneden er å ikke gå opp i vekt. Jeg har ingen ambisjoner om å gå noe særlig ned i løpet av ferieukene, men hvis jeg klarer å holde vekten noenlunde stabil kan jeg fortsette derfra i august. Og hvem vet, kanskje kroppen kan ha godt av noen uker hvor den ikke konstant går i underskudd på energi. Kanskje den slapper litt mer av og blir mer samarbeidsvillig når jeg setter i gang igjen neste måned. Kanskje? Det er lov å håpe.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Snart 50