Uke 46 og jeg fremdeles ikke yogaproff

Etter en måneds tid med 1-2 yogatimer i uka, kunne man kanskje forvente at jeg ville svevet opp til et høyere, sterkere og mer kompetent nivå. Det har jeg altså ikke. Dagens yogatime beviste dette, der jeg lå og rullet fram og tilbake på matten som et lett beruset nebbdyr.

Når man ser yogautøvere på bilder, på film og TV, ser de så sterke og grasiøse ut. De flyter uhemmet og lett fra den ene posisjonen til den neste, holder en perfekt stilling i evigheter uten så mye som et skjelv i kroppen, og sklir lett inn i alskens intimiderende og unaturlige vinkler.

Så har du meg, da. Som må kravle, krype og rulle meg fra den ene posisjonen til den neste. Gjerne mens hele kroppen skjelver og jeg gjør mitt beste for å puste rolig gjennom nesen i stedet for å hive etter pusten med hele kjeften åpen som ei bikkje. Jeg senker meg ikke sakte og kontrollert ned på magen før jeg går inn i kobra; jeg dumper ned. PLUMP. Der ligger jeg bra en liten stund, før jeg kravler meg opp på knærne og videre opp på føttene til en hund som ser ned - ca fem sekunder etter at alle de andre i gruppetimen har sklidd inn i den gjennom én flytende, sammenhengende bevegelse. Jeg vingler og svaier når jeg står i treet, og hver gang jeg prøver å plassere en albue på utsiden av benet, kommer jeg ikke lenger enn til oppå kneet.

Til tross for disse utfordringene (pluss noen til), er det litt gøy, og kroppen har jo så godt av det. Så jeg fortsetter, gjør så godt jeg kan, og håper at jeg kanskje vil bli bedre om et par års tid. I mellomtiden har jeg nok selvironi til å le av meg selv, og viljestyrke nok til å ikke sammenligne meg selv så veldig mye med de andre i salen.

Mitt beste yogatips til noen som vurderer å prøve, er nettopp det: Ikke sammenligne deg selv med de andre. Ikke vær redd for at de andre skal se på deg og le av deg; alle er for opptatt av seg selv til å bry seg om noen andre. Bare gjør det du kan, ikke press for hardt, og prøv å slappe litt av i de ulike stillingene. Det går litt lettere etter hvert. Tror jeg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening