Vero prøver nye ting

I dag gjorde jeg noe aldeles forferdelig. Jeg forsøkte meg på en ny time. Jeg tenkte to, nesten tre, dager på rad med spinning fikk holde, og kanskje var det på tide med litt styrke. Jeg føler meg imidlertid ikke motivert til å trene alene riktig ennå, så jeg kikket på bookingsidene etter en gruppetime som kanskje kunne passe for meg.

Nå er det jo sommerferie, og tilbudet av gruppetimer er amputert på grunn av det. Derfor var det ikke mye å velge mellom, i alle fall ikke på mine to vanlige sentre. Jeg utvidet derfor horisonten, og endte opp på Sats-senteret på Storo. Kun tre holdeplasser unna meg passet jo det rimelig greit, og det kunne jo være spennende å prøve noe nytt. "Funksjonell styrketrening" stod i det i beskrivelsen av timen, og jeg så for meg ymse styrkeøvelser med manualer og lette vektstenger.

Jeg så for meg feil.

Det jeg fikk var et mareritt av en time. 60 minutter med ca halvparten styrkeøvelser (noen med manualer, noen uten) og ca halvparten kondisjon. Hopping stod blant annet på menyen. Hoppe opp på stepkassen. Jeg hoppet elegant over den øvelsen (høhøhø), og tok heller det minuttet til å hente meg inn så jeg ikke skulle besvime. For dette var røffe saker. Jeg overlevde (åpenbart), og fullførte timen, men kjente på følelsen av nederlag fordi det var opptil flere av øvelsene jeg ikke var i stand til å gjøre.  Øvelsen som kalles "mountain climbers" er en annen som er totalt uaktuell for meg. Også har vi selvfølgelig push-ups, da. "Alle klarer minst én push-up!" ropte instruktøren, og jeg ristet bedrøvet på hodet for meg selv. Nei, du unge, spreke blondine, alle klarer ikke minst én push-up. Selv i min beste form i 2013 klarte jeg såvidt én (på knærne). Nå, i dag? Ikke sjans. Niks. Nein. Njet. Nope.

Jeg prøvde, da. Det skal jeg ha. På knærne, selvsagt. Klarte å senke meg ned kanskje to cm før jeg måtte dytte meg opp igjen eller kollapse under min egen vekt. Styrketrening er ikke veldig gøy når det blir sånn. Jeg tror derfor ikke denne gruppetimen vil få noen reprise med det første, men hey, jeg prøvde. Det er vel alltids noe. Jeg svettet også, så treningsutbyttet kan jeg ikke kritisere. Det forsvant definitivt noen kalorier i løpet av den timen. Det var bare ikke nevneverdig morsomt eller hyggelig i prosessen, men målet ble nådd, tross alt.

Jeg savner måten Elixias nettsider pleide å beskrive gruppetimer før, i gamle dager. Da var alle timer markert med om de egnet seg for nybegynnere og/eller godt trente. Det var så mye lettere å finne noe som passet da. Nå seiler de visst bare på antagelsen om at alle timer kan passe for alle, men dessverre gjør de ikke det. Kanskje er det meningen at instruktører skal tilrettelegge for de mindre trente, f.eks. ved å foreslå alternative øvelser til de som er veldig tunge, men det er det slettes ikke alle instruktører som gjør (i yoga er de generelt gode på dette). Synd. Det gjør det så mye mer skummelt å prøve nye ting.

Forøvrig savner jeg også dansetimer. Det pleide å være mange av dem. I dag fant jeg ikke en eneste én. Veldig trist.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening