Godt og blandet

Variasjon er nøkkelen, sier de, så da jeg i dag dro til Elixa for en yogatime, bestemte jeg meg for å slenge på litt cardio både i forkant og etterkant også. Yoga er flott for balanse, fleksibilitet og styrke, men man kommer ikke akkurat opp i makspuls. Særlig ikke jeg, i de salene hvor de bruker varmluftsovner, for da blir jeg så overopphetet at jeg halvparten av tiden bare må legge meg ned og huske på å puste. Dette er nok mye av grunnen til at jeg ikke gjør så mye yoga lenger som jeg pleide, uten at jeg egentlig har tenkt over det før i dag. De pleide ikke å ha disse varmluftsovnene før, men nå er de overalt, og for meg som er ganske varm i utgangspunktet blir dette gjerne for ubehagelig. Jeg kan gjerne ha yoga i høyere temperaturer, sånn som de pleide å ha i badstuen en periode, men da må øvelsene være lettere sånn at jeg ikke kollapser i oksygenmangel og dør.

Før yogatimen varmet jeg altså opp med fem minutter på romaskin, som tikket inn til 1 km. Det er helt okay. Fikk opp god puls av det.

Etter yogatimen klatret jeg opp på min forhatte tredemølle igjen, for å ta unna den forhatte kilometeren. Denne gangen gikk det på 8:15 minutter, og det tror jeg kanskje er det beste tallet jeg har hatt på år og dag. Det var så oppmuntrende at jeg valgte å ta en ekstra runde, men der ble jeg så sliten at jeg ga meg etter kun 500 meter, til 4:16 minutter. Men læll, halvannen km er mer enn én km, og det er fremgang i tempoet, så jeg klager ikke.

I morgen reiser jeg altså til Danmark igjen, og skal være der hele 11 dager denne gangen. Jeg håper å slenge inn en styrkeøkt før jeg tar ettermiddagsflyet mitt, men med en (fremdeles) skrudd døgnrytme sovner jeg sent og våkner sent, så jeg holder ikke pusten. I det minste har kjæresten og jeg planer om noen løpeturer mens jeg er der, som helt sikkert vil bli mer spasering enn løping, men det blir i det minste noe bevegelse. Jeg skal forsøke å blogge når/hvis dette forekommer.

P.S. Jeg har offisielt både gjennomført og logget flere treningsøkter enn februar i fjor. Hurra!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Snart 50