Adventstrening

Hei hå så var det advent igjen. Etter advent følger jula, og vi vet alle hva som skjer i jula. Mot bedre vitende begynner fråtsingen, gjerne så det går på samvittigheten løs. Jeg kjenner meg selv godt, og har allerede begynt å hamstre. En stor plate Fruktnøtt og to poser Julemarsipan fra Nidar ligger allerede klart i skapet (med streng formaning om at det ikke skal røres før tidligst lille julaften, må vite), og tre søte glassflasker Dahls julebrus (den eneste riktige julebrusen) ligger i kjøleskapet og godgjør seg. (Jeg hadde tidligere en pakke marsipanpølser men de, øhm, forsvant visst på mystisk vis. Ahem.)

Men dette er bare begynnelsen. Det kommer til å bli mer. Mer marsipan. Mer brus. Mer sjokolade. Jeg skal lage Delfia-kake og krumkaker og brente mandler. Pepperkaker må man selvfølgelig ha. To pakker riskrem ligger også parat i fryseren, klar til å runde av et bedre ribbemåltid på selveste julekvelden, og sannsynligvis ha nok rester til første juledag også. Forhåpentligvis. Kanskje. Litt.

Så joda, jul skal det bli, og den kommer alltid fortere enn man tror. Best å skvise inn så mye trening som mulig enn så lenge.

Tradisjonen tro har jeg vært flinkere til å trene enn jeg har vært til å blogge. Forrige lørdag var en merkedag for mitt vedkommende - for første gang på minst en måned, kanskje nærmere to, fikk jeg endelig anledning til å dra på spinningtime med Elixias superstjerne, Jan Tore. Lørdagsmorgener faller så lett ut for meg, når jeg nå jobber hver tredje helg pluss litt ekstra, og har vært så mye bortreist de helgene jeg har hatt fri. Da jeg omsider parkerte meg på min faste plass i salen nå forrige lørdag, merket jeg hvor utrolig mye jeg har savnet de timene. De er så fantastiske, og det formelig oser treningsglede (og svette) fra hele salen. Jeg vet ikke om noen andre treningstimer en lørdag morgen som har folk på venteliste - og dette er en ganske stor spinningsal med plass til godt over 50 mennesker, kanskje nærmere 100. Ikke rart det blir varmt der inne.

Jeg storkoste meg mens svetten sakte rant nedover panna, og resten av dagen og kvelden spradet jeg rundt med masse energi, følte meg nesten uforskammet opplagt, og fikk gjort nesten alt jeg hadde planlagt å gjøre av både husarbeid og handling og matlaging. Nydelig.

Da var jeg ikke like flink på søndag, som ble fullstendig dedikert til å spille Dragon Age Inquisition. Jeg hadde vel kanskje ikke tenkt å bruke fullt så mange timer på å spille, men plutselig det blitt kveld, gitt. Mandag var ikke stort bedre. Selv om jeg hadde planlagt å dra på boksing, innså jeg (da jeg la meg klokken 9 mandag morgen) at jeg neppe ville klare å stå opp tidlig nok til det, og der tok jeg ikke feil.

Tirsdag, derimot, ble det en solid styrkeøkt. Jeg tok for meg alle de store muskelgruppene, med benkpress og markløft og knebøy. Fremdeles 30 kg på pressene, og fremdeles 6 repetisjoner, hvorav den siste alltid er særdeles skjelvende og lite elegant - men det går. Etterpå drylte jeg like gjerne til med utfall også, i tillegg til noen biceps curls og skulderpresser. Må passe på disse skuldrene mine, sjø. Vil ikke at den ekle muskelbetennelsen skal komme tilbake (men den har vært flink og holdt seg borte veldig lenge nå; jeg tror det har hjulpet å ikke jobbe så mye på ortopeden lenger).

Så mye arbeid har ikke benmusklene mine vært nødt til å gjøre på veldig lenge. Det kjente jeg godt dagen etter. Og enda mer på torsdag. Herre jemini, da var det ikke bare-bare å sette seg ned på do.

Mens jeg nå sitter her på jobb klokken 05 en fredag morgen, er jeg litt stolt over at jeg kom meg på trening på torsdag også. Det ble ikke helt som planlagt, men det ble. Egentlig skulle jeg ta en spinningtime, men den timen begynte 17:15 og jeg klarte ikke å komme meg opp av senga før 18. Derfor ble det i stedet litt elipsemaskin, litt mer benkpress, fire runder med planking (drep meg), og 50 cruncher til slutt. Etter at jeg innså at den spinningtimen var tapt, hadde jeg egentlig gitt opp tanken om torsdagstrening, så jeg var rimelig fornøyd med at jeg endte opp med å ta en liten tur likevel før jeg dro på jobb. Ikke verst for en gammel latsabb som egentlig bare vil sitte i sofaen og spille X-box!

Neste mål er å klare å stå opp tidsnok til å ta en boksetime i ettermiddag. Den begynner 17:30, så da må jeg ramle ut av senga senest 16:30 hvis det skal gå. Vi krysser fingrene, håper på det beste, men forventer ingen mirakler.

Ønsker begge mine lesere en riktig god advent!

Kommentarer

  1. God advent og god trening! :-)
    Kan jo hende at skulderen liker forebyggende styrketrening på musklene også, og at din fabelaktige innsats på området betaler seg også! :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Snart 50

Aprilsnarr? Faktisk ikke.