Uke 2

Fem treningsøkter klarte jeg denne uka, og det er helt ålreit.

Mandag åpnet med at Kjekke-Jonas var på plass i spinningsalen på Colosseum, og jeg snøftet og svettet meg gjennom 70 minutter med topp motivasjon og fullt fokus.

Tirsdag hadde jeg egentlig planlagt trening, men det utgikk på grunn av et aller annet. Jeg kan ikke for alt i verden huske hvorfor, men det var nå en eller annen årsak som lå bak. Jo, der kom det nettopp til meg: Jeg sovnet på sofaen etter middag, og innen jeg våknet var det allerede for sent å rekke den timen jeg sånn halvveis hadde tenkt meg på, og oppvåkningsprosessen gjorde såpass vondt at jeg var immobil de siste par timene av kvelden før det ble leggetid. Jeg har mine svake dager, jeg også, nemlig.

Det nye Elixia-senteret på Bjørvika åpnet denne uken, og på onsdag tok jeg turen bort dit for å ta en titt på fasilitetene. Dette senteret kan jeg slentre til i et behagelig tempo i løpet av et knapt kvarter, og jeg regner derfor med at jeg kommer til å fordele tiden min framover mellom Bjørvika og Colosseum (som fremdeles er mest praktisk de dagene jeg skal trene rett etter jobb). Jeg hadde ingen konkret plan annet enn å bli kjent med lokalet og jogge en halv mil på tredemølla, og dette gjorde jeg. Men ikke så lenge etter at tredemølla og jeg skilte våre veier, begynte en ny gruppetime, også med premiere denne uka. Den heter Fast, Fit and Fabulous, og skulle være en time som trenet hurtighet/spenst, styrke og smidighet, ett kvarter til hver del pluss ti minutter til oppvarmingen. Dette kastet jeg meg altså inn i sånn helt spontant, og hatet meg selv litt for det. Allerede i oppvarmingen trodde jeg at jeg skulle dø, og den hurtighet/spenst-delen føltes som et femten minutter langt endeløst mareritt. Spensthopp, folkens. Vi måtte ta SPENSTHOPP. Gudene hater meg. Etterpå dette var biten med styrke nærmest behagelig, og delen med smidighet var heller ikke så verst. Til slutt fikk vi total avspenning under de dansende, mørke, blågrønne lysene fra discokula, og jeg var fornøyd etterpå. Jeg følte vel kanskje at dette var en smule over mitt nivå (i alle fall den første delen), men jeg må jo som kjent prøve den flere ganger før jeg kan bestemme meg helt.

Jeg dro tilbake til Bjørvika på torsdag. Da hadde jeg booket meg til en halvtime med Cardio Express, som er tredemølle med instruktør. Her ble jeg presset til å holde ut lenger enn jeg noen gang har gjort før jeg måtte krype til korset og redusere hastigheten, og jeg overlevde takket være de fornøyde og anerkjennende blikkene jeg fikk fra instruktøren. Det er sjeldent man ser tykkaser holde ut med joggetempo i mer enn et par minutter, og jeg ga henne hele åtte! Naturlig nok var jeg ganske gåen etter denne halvtimen, men jeg besøkte likevel noen styrkeapparater etterpå, før jeg ga meg. Deretter avsluttet jeg med en halvtime i infrarød badstue, og det må jeg si: Dette er noe ganske annet enn en vanlig badstue. Jeg pleier ikke å svette, jeg svetter jo knapt nok når jeg gir full gass i en full spinningsal, men inne i en IR-badstue renner svetten fra både armer og bein og hals og ansikt. Bra for sirkulasjon og stive muskler og frosne vinterkropper og lukkede porer og den kan sikkert kurere kreft også, ellerno. For å få skikkelig effekt skal man helst sitte i minst en halvtime, noe jeg bare såvidt klarte, for etter de første ti minuttene følte jeg nesten at jeg skulle kveles og dø av varmen, og herregud så mye vann jeg drakk. Staheten min seiret likevel, og jeg var varm i kroppen resten av kvelden.

Endelig fredag, endelig helg! Jeg feiret med å dra på en halvtime med Shape (core-muskulatur), sammen med halvannen kilometer på tredemølla over ti minutter. Ikke den lengste treningsøkta, akkurat, men jeg skulle inn i IR-badstua igjen etterpå og følte at den var en aldri så liten treningsøkt i seg selv. Dessuten gikk jeg hjem fra jobb, som utgjorde 45 minutter på 4 km, og jeg var sliten og støl allerede før treningsøkten begynte.

Lørdagen var satt av til litt mer styrketrening, en time med Power, også denne gang på Bjørvika. Timen ga musklene noe å bryne seg på, og etterpå avsluttet jeg med et par kilometer på tredemølla, og til slutt nok en halvtime i min nye favoritt IR-badstuen. Jeg merket meg at jeg svettet mye mer denne tredje gangen enn jeg hadde gjort den første gangen, og det stemmer overens med hva jeg har lest om dette fenomenet. Dette var jeg godt fornøyd med, i tillegg til at det ikke lenger er like jævlig å sitte der så lenge. Denne gangen var jeg til og med litt forberedt og hadde med en bok.

Søndag kom, og nok en uke er over. Jeg hadde halvveis et håp om å komme meg på en time med Crossing (som spinningtime, men med ellipsemaskiner i stedet for sykler) dersom jeg våknet i tide, men det gjorde jeg ikke. Jeg kunne satt på en vekkerklokke, men valgte å prioritere å sove ut, for søvn er også viktig.

Nå har jeg vel kanskje skrevet en minst like lang avhandling som jeg gjorde forrige uke, selv om jeg lovet å ikke gjøre det, men jeg håper jeg blir tilgitt for det. Dette har jo vært en så begivenhetsrik uke på treningsfronten, med nye gruppetimer, masse jogging på tredemølle (jeg er jo fortsatt litt opphengt i den der Bag End to Rivendell-utfordringen på Fitocracy) og det nye, fantastiske konseptet infrarød badstue. Samt den spennende åpningsuka på det nye, fine og lokale Elixia-senteret.

Jeg skal innrømme at jeg har savnet Colosseum, da. Gjennom fjoråret ble jeg jo ganske knyttet til akkurat det senteret, og selv om Bjørvika er nyere og mer moderne og stort sett finere, er det Colosseum som har hjertet mitt og yndlingsinstruktørene mine. Som nevnt kommer jeg nok til å dra mye til begge stedene; det finnes ting som bare Colosseum kan gi meg (spinning med Jonas, Bjørn og Jan Tore, boksing med Aristo, yoga med Elen, for å nevne noe), og det finnes ting som bare Bjørvika kan gi meg (IR-badstue, gruppesal med discokule, kort vei hjem). Det er vel dette man kaller et luksusproblem?

Kommentarer

  1. Du er veldig tilgitt for å skrive masse! Når du lar oss gå å vente en hel uke på blogginnlegg så syns jeg nesten det er på sin plass å skrive litt fyldig (ingen tvang altså). Jeg kjedet meg i allefall ikke ett sekund mens jeg leste, og det gikk raskt og var som alltid behagelig å lese på grunn av det feilfrie og gode språket. :)

    Så artig med nytt senter, og spennende med sånn badstue! (Høres jo ut som en uvant kropp kan få grei effekt av bare 10 minutter også, på den første gangen). Spennende greier. :-) Og sikkert deilig med de temperaturene Oslo har hatt de siste dagene!

    Heia Spreke-Vero!

    SvarSlett
  2. Det blir litt sånn for meg også; når jeg har gått en hel uke og nektet meg selv å skrive, så blir det så mye som må med når jeg endelig får komme til. En viss fare for at jeg går tilbake til mer "daglig" skriving neste måned, når dette ukentlige prøveprosjektet er over, for jeg merker at jeg savner bloggingen (selv om den tar litt tid).

    Det nye senteret er kjempefint, men jeg er nok først og fremst en Colosseum-jente. Var tilbake der i dag, for første gang siden mandag forrige uke, og det var veldig som å komme "hjem." <3

    SvarSlett
  3. Jeg ser at du har vært helt crazy sprek denne uka på fitocracy, 30 km på en time, det er fantastisk bra, så tenkte bare jeg skulle si som jeg pleier: Heia Spreke-Vero!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening