Uke 24 med oppmuntring

Jeg har prøvd å ikke la det trekke meg ned, det at vekta var gått litt opp mandag morgen, men tanken har ligget som klistret fast i hodet mitt. Derfor klarte jeg ikke å la være å sjekke igjen i dag, og hallelu! Den har gått ned igjen, og enda mer enn den var på før! I løpet av de siste par årene har jeg klart å gå opp nesten 10 kg fra det som i 2012 var min høyeste vekt noensinne, men nå har jeg altså endelig kommet meg trygt under det som den gang var min høyeste vekt. Dette betyr altså nesten 10 kg ned i løpet av det siste halvåret, og det synes jeg er ganske fantastisk. For ikke å snakke om motiverende!

Hvor kommer denne nye motivasjonen, drivkraften og viljestyrken fra? lurer kanskje noen på. Jeg lurer i alle fall. Kanskje er det sesongen, med alle de lyse og varme solskinnsdagene vi har hatt i flere uker nå. Kanskje er det vissheten om at om to måneder er turnuslivet endelig over, og jeg starter i ny jobb som er fast på dagtid. Kanskje er det vissheten om at fra slutten av juni har jeg en samboer, og til høsten skal vi finne oss en romslig og fin leilighet sammen, og det vil bli superkoselig. Kanskje er det en kombinasjon? Det er generelt mye positivt som skjer i livet mitt i disse dager, og jeg gjetter på at alt spiller en rolle for hvordan jeg har det. Når jeg har det bra, trenger jeg ikke i så stor grad å trøste meg eller belønne meg med mat og snacks, og kanskje er det derfor det går såpass greit å holde kaloriene i sjakk nå for tiden. Jeg klarer konsekvent å holde meg innenfor mitt daglige mål for hvor mange kalorier jeg kan spise, og MyFitnessPal har en sånn veldig motiverende greie hvor du, når du på slutten av dagen klikker "Complete Diary" får vite hvor mye du vil veie fem uker fra nå dersom alle dagene fram til da var som denne dagen. Det å klikke på denne knappen hver kveld og se at jeg vil veie mindre om fem uker enn jeg gjør nå, hvis jeg fortsetter å være like flink, er skikkelig motiverende for meg. Det er som om alle bitene i hodet faller på plass, og jeg skjønner at dette er noe jeg må fortsette med.

Jeg reflekterer mer over hva jeg spiser nå, og hvor mye. Det er bra. Jeg har begynt å veie enkelte matsorter som jeg har innsett er rik på kalorier, som for eksempel pasta, slik at jeg begrenser inntaket av denslags. Kjempebra. Jeg drikker mye vann igjen, ca to liter om dagen, så jeg holder meg hydrert og unngår å føle meg "sulten" når jeg egentlig bare er tørst.

Selv om det er kjempestas, motiverende og gøy å se at tallene på vekta går ned igjen, er ikke dette det eneste jeg fokuserer på. Jeg kjenner også på kroppen at ting har blitt bedre. Jeg merker når jeg går, spesielt i oppoverbakker, at jeg er lettere. Klærne har begynt å sitte litt løsere. Jeg har mer energi, jeg orker mer, holder ut mer. Jeg kjenner det i de små hverdagslige tingene. Jeg har så mye energi. Det føles virkelig bra.

Det var ingen utfordring overhodet for meg å komme meg til spinningtimen i dag. Jeg har hatt fri fra jobb, og etter en rolig formiddag med god avslapping på sofaen med både bok og Netflix, dro jeg hjemmefra i god tid sånn at jeg kunne gå et stykke før jeg tok buss (i stedet for å ta bussen like herfra og bytte). Jeg hadde deretter en kjempebra time på sykkelen hvor svetteperlene utrolig nok ikke lot vente på seg, og jeg jobbet bra. Etterpå husket jeg hjemmeleksen fra PT-Ellen, og tok noen planker. Den lengste klarte jeg å holde i 45 sekunder. Ikke så aller verst.

Etter en liten kveldstur nå til slutt, er jeg klar for sengen og det som forhåpentligvis blir en god natts søvn. Jeg har klart å nå mine 10k skritt i dag også, og er kjempefornøyd. I morgen venter dagvakt på jobb, med trening etterpå. Jeg gleder meg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening