Fjerde dag

Jeg har nå fullført min fjerde dag med trening i år. Fire dager på rad hvor jeg har presset meg ut i kaldt og guffent vær for å bli varm og svett inne på Elixia. Nå kommer imidlertid ildprøven, for i natt skal jeg tilbake på jobb, og skal jobbe de neste fire nettene. (Uuuuuggghh.) Det kan gå hardt ut over treningsmulighetene, særlig når mitt nærmeste Elixia-senter stenger tidlig i helgene, som betyr omtrent samtidig som jeg våkner etter å ha sovet hele dagen. Jaja. Hvis jeg var på utkikk etter en syndebukk for mine stadig forverrede treningsvaner i fjor, så har jeg en god kandidat i jobben min.

Enn så lenge skal jeg i alle fall være fornøyd med disse siste fire dagene. I dag dro jeg tilbake til en time jeg en gang pleide å dra fast til, men som jeg ikke har vært på siden en eller annen gang i 2014. Nemlig en gruppetime med styrketrening som heter Power. Det var gledelig å se igjen en gammel kjenning av en instruktør, når så mye annet hele tiden er i forandring, og det var hyggelig å være tilbake. Jeg hadde klart å glemme hvor slitsomme de timene faktisk kunne være, igjen fordi jeg hadde begynt å tenke at "ordentlig" styrketrening bare er når jeg henger rundt styrkeapparatene sammen med bolerne og løfter så tungt jeg bare orker med få repetisjoner.

Sånn er det jo egentlig ikke. Utholdende styrketrening (mange repetisjoner med lettere vekter) er også god trening og "ordentlig" styrketrening, den har bare et litt annet fokus enn den jeg gjør på apparatene og med frivektene. (Det er jo forøvrig frivekter vi bruker i den timen, og jeg står fritt til å legge på så tungt (eller lett) som jeg selv orker og føler for.)

Denne timen har dessuten en klar fordel som individuell styrketrening ikke har: Jeg reserverer plass på en time og føler en sterkere forpliktelse til å dra på den til et gitt tidspunkt. De dagene jeg har tenkt "jeg stikker og trener litt styrke når det passer" har ofte endt med at det aldri egentlig passet den dagen, fordi tidspunktet ble utsatt og utsatt til det var for sent. Når jeg har en gruppetime til et gitt tidspunkt, kan jeg ikke utsette. Da må jeg bare dra når tiden er inne. Jeg må der og da ta stilling til om jeg skal feige ut og droppe den, eller om jeg skal være flink og gjennomføre det jeg har planlagt. Ingen mulighet for utsettelser som fører til at ingenting skjer. Dette er åpenbart noe jeg trenger.

Så hurra for Power-timen! Den skal jeg tilbake til oftere.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Snart 50

Aprilsnarr? Faktisk ikke.