Lørdagsidioti

Med en stadig mer forvirret døgnrytme ble det gradvis mer vanskelig å stå opp tidsnok til å rekke trening før jobb på kvelden. På lørdag var det derfor på tide å tenke nytt. Dette resulterte i eksperimentet "dra på trening rett etter jobb, før jeg legger meg." Hei og hå.

Det passet bra at dette initiativet kom på en lørdag. Da hadde jeg i det minste en kul spinningtime å se fram til, som begynte kl. 10:30. Det ga meg akkurat nok tid til å komme hjem fra jobb, pakke treningssekken og sløve litt på nettet før jeg dro ut igjen.

Jeg skal ikke lyve; det var litt ekstra tungt å trene etter å ha vært på jobb hele natten. Alt i meg skrek at jeg ville hjem til sengen. Samtidig visste jeg at jeg over de siste dagene ikke har klart å sovne med det samme jeg kom hjem, og rasjonaliserte med meg selv at hvis jeg uansett ikke skulle klare å sove før rundt klokken 12-13 på dagen, kunne jeg like gjerne bruke de timene til noe fornuftig. Og ja, jeg hadde vært oppe hele natten, men jeg hadde ikke vært våken i ørtenførti timer - jeg sover jo til klokken åtte om kvelden. Innen treningen begynte hadde jeg ikke vært oppe i mer enn 14,5 timer, tross alt. Det var med andre ord bare å ta sats.

Timen gikk i grunn bedre enn jeg hadde våget å tro. Jeg orket mer enn jeg hadde forventet. Jeg jobbet skikkelig, og ikke halvslumrende og siklende. Det var egentlig ganske digg. Dette hadde også to ekstra bonusfølger: 1) Jeg sovnet med det samme jeg la meg etterpå, og 2) Jeg kunne sette alarmen til vekking kl. 20 og sove fram til da med god samvittighet (i stedet for tidligere kvelder, hvor jeg har prøvd å sette den til 17 - for å dra på trening - men endt opp med å slumre til kl. 20 uansett).

Kort historie fortalt kortere: Det var kanskje ikke en så himla dårlig idé likevel, det å dra på trening etter nattevakt - forutsatt at jeg har sovet til godt utpå kvelden dagen før. Selv om trening etter en våkennatt kanskje ikke er den mest optimale, vil jeg tro at det fremdeles er bedre enn ingen trening i det hele tatt, og da velger jeg det minste av to onder. Fornuftig? Teit? Idiotisk? Jeg er ikke helt sikker, men jeg finner kanskje ut av det etter hvert.

Kommentarer

  1. Hørtes lurt ut syns jeg! Super bonus at det blir lettere å sovne også, og da blir kanskje søvnen bedre også, at det blir enklere å sove godt selv om det er dag?

    Heia spreke-Vero! :-D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening