Døgnrytme?

Greit. Nå som jeg sitter her i min femte nattevakt på rad, innser jeg at jeg lært et par ting:

1. Å dra på trening om morgenen, rett etter en nattevakt, er håpløst og latterlig overoptimistisk, på grensen til delirisk. Ethvert håp jeg tidligere har hatt om å kunne gjøre dette, er grundig gruset. Det skjer ikke. Jeg må bare bite i det sure eplet og akseptere at lørdagsspinning hver tredje helg vil utgå. Livet som helsearbeider, folkens - styr unna!

2. Å dra på trening om ettermiddagen/kvelden før du skal på nattevakt, etter å ha sovet hele dagen etter forrige nattevakt, er heller ikke bare-bare. Du våkner kanskje, med god hjelp fra vekkerklokka, et sted mellom 16:00 og 18:00. Da er du gjerne litt sulten og trenger frokost/middag/hva-pokker-man-skal-kalle-det. Deretter har du kanskje tre eller fire snaue timer før du skal tilbake på jobb. Du er trøtt, for du blir aldri egentlig helt våken når du sover på dagtid, og du er sliten, kroppen er døgnvill og forvirret og forstår ikke hvorfor den ikke får sove om natta sånn som den egentlig skal. Disse timene har du mest lyst til å tilbringe på sofaen mens du slapper av og prøver å huske hva du heter og når du ble født. Å dra på trening og prestere i denne tilstanden har vist seg å være litt av en utfordring, og jeg har nok mest ikke bestått.

Både lørdag og søndag ble treningsfrie. Mandag var ikke stort bedre. Tirsdag, derimot, klarte jeg i det minste å slepe den trøtte, seige ræva bort til mitt nærmeste Elixia og fullføre en 90-minutters yogatime. Etterpå var jeg jækla stolt over den yogatimen, altså. For en prestasjon! Jeg belønnet meg selv med en snau halvtime på sofaen etterpå (etter å ha vært unormalt huslig og hengt opp litt klesvask), før det var på tide å dra på jobb igjen.

Min femte nattevakt på rad - og heldigvis min siste. Etter denne natten har jeg fem dager fri før jeg skal på igjen, og jeg håper jeg klare å utnytte disse dagene til det fulleste. Om ikke annet, skal jeg i det minste klare boksing på fredag og spinning på lørdag. Det er viktig med konkrete planer og mål.

Om fire timer står jeg på bussen på vei hjem. Det er nesten en treningsøkt i seg selv.

Kommentarer

  1. Det høres utvilsomt ganske slitsomt ut med sånne korte dager, og lange netter! Hvordan føltes det etter yoga den dagen du dro på det da, godfølelse etterpå? Man kan kanskje håpe at kroppen lærer seg den litt rare døgnrytmen etterhvert og at det blir bedre da?
    Er det sånn at du alltid har 5 netter (skulle si dager, men det ble visst litt feil... :-P) på og fem netter fri? Eller er det noen ganger lengre pauser?
    Lykke til med fem potensielle treningsdager frem mot neste nattevakt da! Heia spreke-Vero!

    SvarSlett
  2. Noen ganger lengre pauser, og noen ganger kortere intervaller (4 netter, 2 netter). Så jeg får bare stå på litt ekstra i de periodene. :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening