25/90 - going twice

Dette er siste dag med komplett, ren og skjær galskap. Helt siden mandag i forrige uke har jeg kommet meg på trening hver eneste dag, fordi det hver eneste dag har vært et eller annet som jeg ikke ville gå glipp av, kombinert med at jeg rett og slett ikke hadde noe bedre å foreta meg. (Hvis noen skulle få lyst til å gi meg et liv, så er det altså bare å ta kontakt. Det trenger jeg, tydeligvis.) Men i morgen erklærer jeg hviledag. Ikke fordi jeg egentlig har så innmari lyst til å hvile, så mye som jeg må være hjemme mellom et visst tidspunkt på ettermiddagen (det kommer noen folk for å hente hauger med ting som jeg skal gi bort til loppemarked), og da blir det veldig stress å skulle rekke trening (og middag) innen den tid. Det blir bare mest praktisk sånn, og kanskje er det egentlig like bra. Hvile er jo også viktig, og jeg har alltid vært opptatt av å ikke overdrive.

Jeg skal innrømme at akkurat nå så høres hviledag veldig fint ut. Jeg er fremdeles sliten og støl både her og der etter dagens PT-timed med Alex. Jeg har vondt i muskler jeg ikke engang visste at jeg hadde, slik som for eksempel i øvre del av ryggen. Det vil si - jeg visste jo at det var muskler der, jeg bare visste ikke at de kunne gjøre vondt. PT-Alex har blitt glad i å bruke TRX-slynger de siste par gangene, og det er det jeg som må lide for. Jeg lider imidlertid med glede - enn så lenge.

Jaggu lærte jeg ikke noe nytt i dag, også. Jeg vet ikke hvor sant det egentlig er, men Alex mente at det var en test man kunne gjøre for å finne ut om kroppen var yngre eller eldre enn 20-årene. Jeg skulle stå på ett ben, løfte kneet på det andre benet høyt opp, og lukke øynene. Hvis jeg klarte å holde balansen der i 20-30 sekunder, skulle jeg fremdeles befinne meg i 20-årene, fysisk sett. Dette fortalte han meg etter at jeg hadde prøvd, og mistet balansen etter 15 sekunder. Ikke pokker om det var akseptabelt, så jeg prøvde igjen, og virkelig konsentrerte meg. 30 sekunder and beyond, baby! Det var faktisk skikkelig vanskelig. Jeg flakset mye med armene mens jeg stod der, og svaiet litt (mye) mot sidene til tider, men jeg klarte å holde meg stående og jeg klarte å holde øynene igjen. Det ultimate bevis: Jeg er fremdeles ung. Huzzah!

Etter diverse styrkeøvelser (RIP armene og hendene mine!), tok han meg ned til skjærsilden - altså tredemøllene. Han hadde et riktig så stygt program for meg i dag, hvor jeg vekslet mellom å gå noen minutter på 15% bakke i tempo på 5.2, og hvor jeg løp intervaller på 2% i stadig økende hastighet. På det meste var jeg helt oppe i tempo på 13, men heldigvis måtte jeg ikke holde meg der i mer enn 10 sekunder. Ha miskunn!

Igjen ble jeg minnet på å holde meg unna Alt Som Er Godt™, og jeg spurte om frozen yoghurt fra 7-11 var lov. Det er det visst ikke; den er visst langt fra så sunn og sukkerfri som jeg likte å tro. Jeg sukket lidende, forhørte meg forsiktig om 17.mai-helga, og fikk tillatelse til å spise kake og is da. Score! Gjett om det skal bli fest. Men ikke fullt så mye fest som det ble i påsken, for de påskedagene satte meg langt tilbake, og det gidder jeg IKKE en gang til.

Flink har jeg vært og laget sunn middag i dag også; kyllingfilet med pasta og pesto. Hvis noen nå kommer og hevder at pesto inneholder hundre kilo sukker og fett, så blir det bråk. Jeg lover.

Forresten fullførte jeg mine 25/90 i dag. Selv om det er kult, føler jeg et aldri så lite nederlag over at jeg i fjor fullførte 1. mai - seks dager tidligere enn i år. Jeg trøster meg med at jeg tross alt hadde noen sykedager midt i april, ellers hadde jeg nok kommet i mål tidligere. Og med dette tar jeg fri fram til torsdag. Da starter jeg på runde to av konkurransen, og går i gang med min 50/90.

Kommentarer

  1. Du får prøve å lage din egne frozen yoghurt med naturell-yoghurt og frosne bringebær eller blåbær? (Hvis du putter naturell-yoghurten i ett kaffefilter i en trakt så får du ut en del av vannet, da får du yoghurt som er like tykk som mat-yoghurt, men med mindre fett, - det er fint å bruke til f.eks tzatziki også). :-)

    Heia spreke-Vero!

    SvarSlett
  2. Ikke dumt! Får se hva jeg gidder neste gang jeg sløver hjemme og blir fysen. Men nå for tiden har jeg egentlig blitt mye flinkere til unngå småspising og mumsing mens jeg er hjemme. Fikser middag når jeg kommer hjem fra jobb/trening, og rører ingenting fram til kveldsmat - og det går faktisk ganske greit. Det finnes håp! ;)

    Har du yogapause nå fram til innlevering av geniarbeidet ditt? Var det neste uke som er fristen?

    SvarSlett
  3. Det er jo lov til å lage en veldig sunn dessert til søndagsmiddagen da kanskje?

    Jeg prøver å ikke ha yogapause, i går var jeg på 2 timer med yoga på jobben (snasent med yogainstruktør som kommer opp og har 2 timer på konferanserommet hver tirsdag - som jeg prøver å få med meg når jeg er i Bergen). Også skal jeg på yoga til mandag, og onsdag uka etter, også blir det tirsdag i Bergen igjen innspurtsuka (planen er å levere 31. mai). :-) Og nå har jeg sagt det til deg (dvs publisert det fritt tilgjengelig på internett i skriftlig form), så da å jeg jo gjøre det også?

    Jeg har det jo ikke for travelt til å sose bort tid med tv og internett-surfing, så da har jeg vel nesten ikke lov å ikke ha tid til i allefall litt trening, eller hva tror du? :-)

    SvarSlett
  4. Bra svar! Og det er helt riktig; hvis man har tid til tv og internerding, så har man også tid til trening. ;) Synes du er kjempeflink, jeg! Og så er du jo på god vei til å bli en skikkelig yogamester. Heia deg! :D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening