30 Days Challenge

Det er virkelig ikke en nyttårsgreie. Faktisk. Den bare havnet tilfeldigvis i januar fordi jeg ikke fikk idéen før litt uti desember, og å iverksette et hardt treningsopplegg midt i julestria er dømt til å mislykkes. Samtidig gidder jeg ikke vente til februar bare for å unngå å gjøre det i januar, så da ble det slik. Men dette er altså IKKE en nyttårsgreie. Dette er IKKE en sånn "nyttårsforsettet mitt er å begynne å trene"-greie (det begynte jeg jo allerede med igjen for et par uker siden). Nei, dette er en 30 Days Challenge som tilfeldigvis havnet i januar.

Hva er 30 Days Challenge? Det er et lite opplegg som jeg, såvidt jeg kan forstå, egentlig har funnet på selv. Litt. Det er en kombinasjon av Jillian Michaels monstrøse "30 Days Shred" treningsopplegg, og noe jeg leste i et tabloidblad. Der fortalte nemlig en nesten 50 år gammel kjendis om hvordan hun har jobbet seg fram til den fysikken hun har i dag, og at hun kickstarted treningsprogrammet sitt med å trene 60-90 minutter hver dag i 30 påfølgende dager. En inspirerende tanke, som jeg tenkte det hadde vært gøy å prøve seg på (mest for å se hvor lenge jeg kan klare å gjøre det, ettersom jeg aldri i verden forventer å kunne gjennomføre det). Også har vi Jillian Michaels, da. En liten dame som kanskje er verdens hardeste, mest nådeløse trener. Hun har et program som altså heter "30 Days Shred", og det er herfra hovedtanken kommer. For dette programmet finnes det en video med øvelser innen styrke og kondisjon som varer i 20 minutter, som det er meningen at man skal gjøre hver dag i 30 dager. Jeg vet, 20 minutter høres ikke all verden ut, men øvelsene er nesten dødelige. Seriøst. De kommer i tre nivåer, og jeg følger nivå 1, selv om jeg egentlig føler jeg trenger et spesialtilpasset nivå 0,5.

Min egen variant av dette, som jeg kaller min "30 Days Challenge", er nettopp det: En utfordring til meg selv (og til andre som er gærne nok til å ville prøve det samme). Noen dager skal jeg trene på Elixia i 60-90 minutter, noen dager skal jeg kjøre Jillian Michaels nivå 1, og noen dager skal jeg kanskje bare gå en veldig lang tur eller noe slikt. Men jeg skal være i fysisk aktivitet og bli sliten HVER DAG i de kommende 30 dagene; det er poenget.

Første økt var i dag. Det ble 20 minutter med Jillian. Og tro meg når jeg sier at jeg fikk litt lyst til å både besvime og kaste opp (skjønt ikke nødvendigvis i den rekkefølgen). I morgen er planen å besøke Elixia etter jobb.

Kommer jeg til å klare å fullføre 30 dager med dette? Sannsynligvis ikke. Vil det hindre meg fra å prøve? Slettes ikke. Og selv om jeg ikke klarer hver dag, men ender opp med å kanskje klare "bare" annenhver, så er det fremdeles kjempebra. Jeg skal prøve å ikke banke opp meg selv psykisk hvis/når jeg ramler av. Jeg driver tross alt og jobber meg OPP til nybegynnernivå. ;)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Snart 50

Aprilsnarr? Faktisk ikke.