Flinkis

Nok en gang er jeg ute litt i seneste laget med skryteposten, men bedre sent enn aldri.

I dag (altså mandag) trente jeg igjen, på senteret nedi gata. Jeg tok meg selv i å tenke "oi, jeg har ikke trent siden FREDAG; det er lenge, det", og er nå overbevist om at et eller annet utenomjordisk har tatt bolig i hjernen min. Der kan det gjerne fortsette å bli en stund til, tenker jeg.

Dagens økt klokke seg inn på 50 minutter kondisjonstrening og omtrentlig 20 minutter styrketrening. I dag var en milepæl; jeg besøkte det skumle "styrkerommet" i kjelleren for første gang. Husvertsamboeren var nemlig der akkurat da, så jeg dristet meg ned for en titt, og fikk samtidig litt veiledning til hvordan bruke enkelte av apparatene. Kjekt. Og vondt. Som jeg sa mens vi var der, etter noen runder med løfting av diverse ting: "Fysioterapeuten min ville ikke vært fornøyd hvis hun visste hva jeg holdt på med nå - dersom jeg hadde hatt en". Venstre skulder kniper fremdeles litt nå og da, men ikke så ille som før.

Attpåtil har knærne begynt å gjøre litt vondt. Det er slettes ikke umulig at all jogginga på tredemølle de siste par ukene har vært litt for hardt for dem, og i frykt for å gjøre ubotelig skade har jeg nå lagt tredemølla på hylla for en liten stund. Kun sykling og elipsemaskin fra nå av, så får vi se igjen om noen ukers tid om det har blitt bedre.

Også må man ikke glemme svømmingen, da. Flott trim, null belastning. Etter som våren og sommeren skrider fram, forventer jeg stadig flere badedager hvor jeg kan svømme en del, helt gratis, i Oslos mange flotte vann og strender. Riktignok badet jeg på Huk sist lørdag, men det var så kaldt at det ble ikke noen lang svømmetur, akkurat. Det får bli til senere.

Kommentarer

  1. Superflinkis! :)

    Det kan jo hende treningssenteret har noen veiledere som kan tipse om lure styrkeøvelser å ta hvis man har hatt skulderproblemer? Styrketrening er jo en kjempefordel (skal mer til for å overbelaste hvis musklene rundt blir sterkere) for å motvirke skuldervondt senere! :)

    Har ellers hørt at å springe i oppoverbakke på tredemølla kan være et bra ikke-vondt-i-knærne-triks hvis du skulle få ånden over deg og lyst til å løpe :)

    Stå på!

    SvarSlett
  2. Jeg husker du har nevnt det oppoverbakketrikset tidligere, og det er et bra triks. Men jeg blir jo så dønn utslitt av det. Mer motiverende å holde ut 20 minutter på flat bakke, enn 3 minutter i oppoverbakke. ;)

    Men vi får se. Jeg er jo ennå i det jeg tenker på som startfasen - kanskje kroppen (deriblant knærne) bare trenger en måned eller to på å bli vant til all denne plutselige og tullete belastningen. :)

    SvarSlett
  3. Skjønner helt klart argumentet mot oppoverbakker også. De er fryktelige. :) (Så kommer dette fra ei som aldri ville orket 20 minutter på en tredemølle uansett, tror jeg).

    Da er det mye bedre at du fokuserer på de andre apparatene, og eventuelt litt styrke for beina, så du får fine, sterke knær uten overbelastning.

    Har du vurdert spinning? Det er jo også snilt mot knærne. Min erfaring er dog at jeg ikke klarer å trene skikkelig hvis jeg ikke er på en time med instruktør som pisker meg litt. Men i motsetning til det kvarteret jeg holder ut på sykkelen alene går 45 minutter med instruktør superfort, også er det inkludert både oppvarming, nedtrapping og man kan gå rett på styrketrening uten noe særlig mer oppvarming (jeg syns nok oppvarming er litt kjedelig...). Ekstra artig med pulsklokke.

    Du burde kanskje uansett ikke løpe så mye på tredemølle før du har fått deg skikkelig gode sko som er beregnet for din fot og bruksområder. Kjempeviktig at du tar vare på spreke-Vero slik at det i allefall ikke er skader som stopper deg i den fantastiske trenden du er inne i!

    Jeg er i allefall stinn av imponasje!

    Klem

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Snart 50