Kampen mot latskapen

Nå som jeg befinner meg mellom jobber, som man så pent kaller arbeidsledighet nå for tiden, har jeg liten grunn til å stå opp før klokken 12 om dagen, og enda mindre grunn til å forlate leiligheten. Det å ikke måtte dra på jobb er jo en perfekt anledning til å få unna en del forefallende husarbeid, som for eksempel å rydde i den store bokhyllen i stua som inneholder nesten alt i hele verden bortsett fra bøker. Eller sortere bombeområdet som er garderobeskapet mitt. Med så mye gøy og spennende å finne på innendørs, har jeg vel ingen grunn til å bevege meg utendørs hvor jeg risikerer å bli fanget av en av disse spontane skyllebøttene fra oven.

Men trening er en grunn, og det er en sabla god en. Så etter å ha tilbragt hele morgenen i senga, halve formiddagen på sofaen og resten av formiddagen med å såvidt påbegynne bokhyllesorteringen (det ble en pen bunke til papirsøpla), innså jeg at jeg burde røre litt på meg. Det fikk så være at jeg hadde vært på spinning og styrke i går, jeg meldte meg på en spinningtime i dag også, etterfulgt av en halvtime med Shape (styrketrening for mage og rygg). For å gjøre livet mitt litt lettere og billigere dro jeg til Bjørvika, for dit kan jeg gå, og akkurat nå har jeg ikke reisekort til kollektiv trafikk. (Man må spare mest mulig når inntektene lar vente på seg. Jeg har til og med begynt å bake mine egne brød. Hurramegrundt.)

Spinningtimen var riktig nok bare på 45 minutter, men det var helt greit, ettersom jeg skulle plage vettet av ryggen og magen i en halvtime etterpå. Jeg klarte å svette, så da var jeg i grunn fornøyd. Jeg hadde også tålelig vondt i ryggen og magen etter at alt var over, og det gjorde også at jeg ruslet hjem med god samvittighet. Jeg vet av tidligere erfaring hvor utrolig lett det er å bare lenke seg totalt til sofaen når man ikke har noen plikter for dagen, men heldigvis er jeg fremdeles i stand til å trene. Treningen er jo på en måte en slags plikt, så jeg kan nok takke den for at jeg ikke allerede har laget avtrykk mellom sofaputene og dekorert dem med kakesmuler.

Forøvrig klarte jeg å være skikkelig idiot og løsne en av skruene som holder fast den dingsegreia under sykkelskoen (folk sier jeg er så flink med ord. Hah!), og den skruen hadde forsvunnet. Derfor tok jeg en omvei innom XXL ved Jernbanetorget for å spørre om det var mulig å kjøpe én sånn skrue, selv om jeg egentlig regnet med at jeg sikkert måtte kjøpe et helt nytt sett. Det slapp jeg. Mannen på verkstedet inne på butikken var skikkelig grei og lot meg FÅ en ny skrue, helt gratis. Jeg følte meg dritheldig, noe som kanskje sier litt om mitt generelle flaksnivå. Dermed kunne jeg bruke mine fjonge sykkelsko på spinningen etterpå, og jeg blir stadig mer vant til det. Denne gangen trengte jeg ikke et halvt minutt på å feste dem til pedalene; jeg klarte for første gang å klikke dem på nesten helt med det samme. Som en proff!

Jeg har ingen planer for morgendagen heller, så jeg regner med jeg skal prøve å dra meg avgårde til flere treningstimer. Dersom jeg mot formodning ikke skulle finne noe som passer, kan jeg eventuelt ta en joggetur, nå som jeg faktisk har begynt å få litt sansen for det. (Hæææ? Sansen for jogging? Jeg? Nå VET jeg at det har tørna for meg.)

Kommentarer

  1. Hihi, artig at du begynner å like jogging da! :-)
    Det er jo veldig lettvint trening (jeg var veldig flink til å komme meg ut når jeg hadde en spennende lydbok på øret).

    Supert å kunne opprettholde treningsrutinen, det kan jo være greit å ha noen faste holdepunkter i hverdagen også når det flyter litt ellers (eller kanskje spesielt da?).

    Heia spreke-Vero! :-)

    selv har jeg tenkt meg på yoga når det starter til uka, og er litt slapp på jogginga akkurat nå, men jeg får så sinnsykt god samvittighet når fitocracy gir meg så mye poeng for sommerens fjellturer, at jeg nok har blitt litt i slappeste laget etter ferien (Trikset for å få masse poeng er å skrive inn puls også, en fjelltur (Mountains!) på 1 mil på 8 timer gir 850 poeng uten puls, og over 4000 poeng når jeg tastet inn den også, tyder vel på at jeg jobbet litt hardt selv om jeg ikke flyttet meg så langt bortover på det ganske lange tidsintervallet (det var tross alt 1000 høyemeter). Jeg burde gå sånne turer oftere, da hadde jeg i allefall kommet i form rimelig kjapt tror jeg, det med motbakke har jeg trua på for rask kondisjonsheving.

    SvarSlett
  2. Haha! Ja, jeg la merke til hvordan du plutselig klatret langt oppover i rekkene i løpet av ferietiden. Imponerende! Enda godt sommeren snart er over, ellers hadde du vel tatt meg igjen i både poeng og level. ;)

    Nå tillot ikke været noen joggetur i går, men i dag blir det pilates, og KANSKJE en joggetur til kvelden.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening