500 kcal

Det finnes forskjellige måter å måle utvikling på når man trener kondisjon på apparater. Den ene er lengde; hvor langt klarer jeg å sykle/jogge/elipse på f.eks. 20 minutter? Et annet er tid; hvor lenge holder jeg ut i dette tempoet før jeg vil dø? Noe annet igjen er kalorier; hvor mange kalorier mener apparatet at jeg dumper i løpet av f.eks. 20 minutter?

Selv om disse kaloriene ikke er nøyaktige og kun et representativ for en omtrentlig forbrenningsevne, synes jeg likevel det er de enkleste tallene å følge framgangen på. De er konstante på hvert apparat, så de vil avgi samme resultat hver gang forutsatt at man trener med lik intensitet. Gitt dette er det ikke så vanskelig for meg å se at trening går lettere for meg nå enn for fire uker siden. I begynnelsen var jeg stolt den dagen jeg kom meg til 150 kalorier i løpet av 20 minutter på elipsemaskinen. I forrige uke var jeg godt fornøyd med å ha kommet meg over 160 i løpet av samme intervall. I dag viste apparatet 175. Tøft. Jeg holdt ut noen minutter til etterpå, slik at jeg klokket inn på 215 totalt. Sammenlagt med de 300 jeg tok på sykkelen først, regnet jeg meg kjapt fram til at jeg i løpet av dagens treningstime har dumpet over 500 kcal til sammen. Jeg synes ikke det er så ille, jeg.

Det finnes også andre indikasjoner på at trening annenhver dag faktisk utgjør en viss forskjell. Jeg har kanskje ikke fått noen synlige muskler (og det er jeg strengt tatt bare glad for), men når jeg kjenner på overarmen er det hardere enn det var for en måned siden. Definitivt. Det er muskelmasse der nå. Armene generelt synes jeg har blitt litt fastere, og det samme gjelder beina. Og - ikke minst - jeg merker det på klær. Ikke veldig, men litt. For tre ukers tid siden klarte jeg såvidt å presse meg inn i en bukse som jeg ikke hadde brukt siden i fjor høst, og den var alt for trang til å være behagelig på. Denne buksa brukte jeg i går. Hva gir du meg?

Dette er etter bare fire uker, folkens. Fire uker. En knapp måned. Fra gang til gang føles det ikke som om det hjelper stort, men når jeg nå sitter her og reflekterer over formen min 15. april sammenlignet med 15. mai, kan jeg ikke annet enn å være fornøyd. Dette går riktig vei. Jeg begynner faktisk å tro på at jeg kan komme til å holde denne rutinen gående en stund. Jeg skulle riktig nok ønske meg mer variasjon i treningen, men bare det at jeg ikke kjeder vettet av meg allerede er en god ting. Inntil videre får jeg klare meg med det jeg har - kanskje jeg investerer i medlemsskap hos Elixia til høsten, når jeg har litt bedre råd. Der har de alle disse forskjellige gruppetreningene som jeg liker så godt. Eller kanskje jeg skal ta et dansekurs. Eller kanskje begge deler?

Kommentarer

  1. Der ser du! Det er jo fabelaktig! :-D det er jo den lille fremgangen fra gang til gang som gjør at man kommer noen vei, du får bare fortsette å følge med. Også er det bare å fortsette også de gangene tallene ikke forandrer seg like mye, husk at du må øke intensitet mer for å bli sprekere jo sprekere du er i utgangspunktet. Stå på! :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Snart 50

Aprilsnarr? Faktisk ikke.