En februarhilsen

Det går mot vår, folkens! Vi er ikke helt der ennå, men tegnene begynner å vise seg. Dagene er nå over 3 timer lengre enn de var for et par måneder siden, og temperaturen har blitt mildere (enn så lenge). Det er kaldt i skyggen, men når man finner en flekk hvor solen skinner, kan man kjenne varmen. Vårfuglene har begynt å synge. Alt dette er veldig oppløftende, og jeg går våren i møte med et håp om min egen, indre vår.

Ikke alle dager går like bra, mens andre går over all forventning. Jeg er ikke helt der hvor jeg klarer å holde meg innenfor kalorirammen hver dag, men det skjer oftere enn det gjorde før. Mer eller mindre fast frokost og/eller lunsj på jobb har blitt yoghurt eller Skyr med müsli, og knekkebrød. Vanligvis kommer jeg meg gjennom arbeidsdagen på under 500 kalorier. Til middagene forsøker vi å redusere porsjoner, legge til mer grønnsaker, og lure inn litt mer fisk enn vi er vant til. Det er en prosess, og det er nok et stykke igjen å gå, men vi har i det minste startet. Stort sett klarer vi å unngå snop og snacks i ukedagene (men Pepsi Maxen min får du aldri).

Med unntak av denne uken, som jevnt over har vært en utfordrende uke, og den uken hvor jeg var syk, har jeg klart å trene regelmessig og variert. Spinningtimer, styrketimer og yogatimer i skjønn forening. I tillegg har jeg såvidt begynt å trene litt kondisjon selvstendig, hvor jeg prøver å spesielt utfordre min utholdenhet på tredemøllen. Rekorden så langt er å løpe (vel, "løpe") fem minutter sammenhengende, og ti minutter totalt. Det sies at ti minutters høyintensiv cardio er bedre enn en time med moderat cardio, så jeg prøver meg på denne greia med å ha kortere, mer intensive intervaller. Det er grusomt og forferdelig vondt, så jeg håper det får en effekt.

For et par dager siden hadde jeg min siste PT-time for denne omgang. De 10 klippene jeg kjøpte i fjor høst er nå brukt opp. Jeg regner med å kjøpe flere til høsten i år, men fram til sommeren må jeg spare opp til California-ferien i juli. Man drar ikke til Disneyland, Universal Studios Hollywood og San Diego Comic Con uten masse lommepenger. Dette semesteret må jeg altså klare meg selv, men jeg tror nok det vil gå greit. Til vår siste time fikk jeg et sett øvelser som gikk på tid, og som jeg kan bruke til å måle fremgang 1-2 ganger i måneden, så det vil jeg prøve å gjøre.

Neste uke blir det lite trening. Torsdag ettermiddag seiler vi til København for en helg der, og to av de tre dagene fram til da har jeg pådratt meg sosiale forpliktelser. Men jeg skal i alle fall få til en styrketime på tirsdag, og kanskje jeg klarer å skvise inn en kort økt med høyintensiv kondisjonstrening på onsdag rett etter jobb. Ellers får jeg bare være så flink jeg kan med å spise fornuftig. Det burde ikke være umulig, selv for meg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening