Trening på en lørdag?

Ja, det stemmer. I dag klarte jeg å prioritere lørdagsmorgenen til å stå opp tidlig og dra på trening. Det er en stund siden sist jeg var på lørdagsspinning, da jeg synes 10:30 er litt i tidligste laget for å starte, men i dag tvang jeg meg selv opp og ut. Det gikk såvidt, for jeg forsov meg og kom meg ut døren nesten 20 minutter senere enn planlagt, og startet derfor morgenen med stress. Heldigvis hadde jeg flaks med t-banen, og nådde timen med god margin.

Jeg vet ikke om det er gårsdagens yoga, torsdagens zumba, tirsdagens spinning eller mandagens ellipsemaskin som er skyldig (kanskje en kombinasjon?), men i dag har kroppen min vært vond og støl. Å sitte en time på spinningsykkelen var skikkelig vondt, og et par ganger vurderte jeg å kaste inn håndkleet og krype ut derfra. Kun stahet og trass holdt meg på sykkelen, og det er jeg glad for nå som det hele er ferdig. Det var fantastisk deilig da timen var over, og jeg var så utrolig fornøyd med meg selv mens jeg hastet opp til en annen sal for min neste timereservasjon; 30 minutter med fleksibilitetstrening. Flekstimene er forøvrig skikkelig undervurdert. En halvtime dedikert utelukkende til trening av fleksibilitet og mobilitet i form av uttøying og stretching er utrolig deilig. Jeg tror jeg hørte det knake i ryggen min.

Selv om trening var vondt i dag, var det også bra. Jeg har vondt fordi kroppen gjør noe den ikke lenger er vant til, og den presses utenfor sin komfortsone. Dette er en God Ting. Dette trenger den noe så innmari. Jeg har en lang vei å gå, og denne uken har jeg fått en god start. Hele fem treningsøkter! Klart det kjennes i muskler og bein og ledd.

Ukas innsats gjør at jeg synes jeg fortjener en rolig og avslappet lørdag med noen usunne utskeielser. Jeg har derfor kjøpt inn både ostepop og Smash til lørdagssnop, og forbereder meg på en kveld på sofaen med serier og avslappende mobilspill. Kanskje jeg rydder litt hvis jeg får ånden over meg, men alt konstruktivt resten av dagen blir en bonus, ikke et krav. Det er lenge siden jeg har følt at jeg har fortjent helg så mye som jeg gjør nå. Det er ikke en så aller verst følelse, egentlig.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Snart 50

Aprilsnarr? Faktisk ikke.