Opp og stå igjen

Slutten av juli til midten av august var en god periode. Jeg hadde overskudd, fritid og treningsglede.  Begynte å komme inn i gode rutiner igjen. Var fornøyd.

Så kom studiestart, og plutselig har det gått nesten halvannen måned siden sist jeg trenet. Au.

Nå sist torsdag var min første treningsøkt siden 11. august, hvis jeg ikke regner med arbeidsdager (som saktens kan føles som lange treningsøkter når de er på sitt mest hektiske). Det var skarve 45 minutter med core styrketrening i gruppetime, hvor øvelsene var skånsomme og enkle. Minst 15 av de minuttene gikk med til oppvarming og uttøying. Det var med andre ord ikke det mest intensive, men jeg ble likevel sliten, og jeg var likevel støl og stiv som en stokk i går. Beskrivelsen "vaggende som en pingvin" har blitt brukt før, og jeg er ikke redd for å gjenta meg selv. Jeg klarte såvidt å gå i trapper, eller sette meg ned på toalettet. Same old, same old.

I dag er det stort sett det samme, men jeg forventer litt bedring i morgen. Så blir det forhåpentligvis overkommelig å være på jobb, når jeg nå har gått med på å ta en ekstra vakt søndag kveld. I utgangspunktet hadde jeg håpet å kanskje ta en ny treningsøkt på søndag, men det orker jeg ikke i forkant av 7,5 hektiske timer på jobb, og det er greit å vise litt godvilje i starten av ny jobb. Spesielt når man måtte ta to sykedager uken før på grunn av bihulebetennelse. Men kanskje noe på mandag?

Av annet nytt har jeg fått vite av spesialistlegen min at blodsukkeret mitt var litt for høyt ved forrige måling (for et år siden). Det er jo ikke så bra, så jeg vi tok ny blodprøve nå sist tirsdag, og jeg tripper litt smånervøst rundt mens jeg venter på resultatet. Hvis jeg ikke hører noe innen en uke eller to, er nok alt greit, for hun skulle bare ta kontakt dersom det fremdeles var for høyt eller har økt ytterligere.

Enn så lenge har dette motivert meg litt til å redusere sukkerinntaket, og fram til i går (fredagskos, min nemesis!) hadde jeg gått hele fire dager uten sukkerrike kaloribomber. Det var jeg egentlig ganske stolt over, helt til jeg sprakk i går, altså. Til gjengjeld har jeg ikke kjøpt inn noe i dag (selv om det er lørdag, folkens. Lørdag!), og jeg vil prøve å styre unna fram til neste lørdag. Jeg har begynt å bruke Lifesum-appen igjen, for å registrere alt jeg spiser, og hvis jeg klarer å få det til å bli en vane igjen, vil det kanskje hjelpe på sikt. Ja, også vil jeg selvsagt prøve å få til mer trening framover, selv om jeg vet det kan bli en utfordring mellom fulltidsstudier og 77% jobb.

TLDR; Jeg har endelig fått trenet litt igjen, jeg prøver å spise sunnere, og jeg håper det ikke går like lenge til neste gang jeg kommer meg på trening.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Aprilsnarr? Faktisk ikke.

Kroppsspråk

Pinsetrening