Tirsdagsspinning

Nok en gang oppdaterer jeg dagen etter den aktuelle økten. Denne gangen ikke fordi jeg glemte å gjøre det i går kveld, men fordi internettet mitt har dødd; derfor skriver jeg litt mens jeg sitter på jobb i stedet. For skrive må man jo; en god treningsøkt kan ikke gå upåaktet hen.

Gårsdagen bød på en kjapp, men effektiv spinningtime. Det begynner å bli en del uker siden sist jeg var på Easy Xcycling, så det var med en viss nostalgisk følelse at jeg i går møtte opp til den 40 minutter lange økten. På grunn av et tett program resten av ettermiddagen var det alt jeg fikk tid til, men jeg tenkte at 40 minutter ville vel være bedre enn ingen. Jeg sørget for å gjøre det meste ut av de 40 minuttene og kjørte et tungt løp fra start til slutt (tyngre enn mange andre i den salen, etter hva jeg kunne se). Så selv om det ble en kort innsats var den likevel bra, og jeg kunne med god samvittighet haste videre til kveldens øvrige avtaler.

I går fikk jeg nemlig muligheten til å få en sånn der bodyscanning, helt gratis. Bodyscanning er veldig kjekt, for på et eller annet underlig vis (jeg kaller det magi), kan den fortelle meg ikke bare hva jeg veier, men hvor mye av kroppen min som er vann, fett og muskler. Vekt vet jeg jo, og fettprosenten var vel omtrent som forventet (selv om andelen bukfett var overraskende mindre enn jeg ville trodd). Den store overraskelsen lå imidlertid i verdiene for vann og muskler; jeg hadde mye mindre vann enn jeg burde, og mer muskler enn man hadde forventet fra noen med min ... fysikk. Jeg er sikker på at jeg kan takke de siste to månedene med trening for det. Veldig gøy. Vannproblematikken har jo en særdeles enkel løsning, så jeg satser på å forbedre alle disse verdiene innen neste scanning, som blir om kanskje en måned eller to. Litt skummelt, men veldig kjekt.

Noe annet som er veldig gøy, forøvrig, er å høre om andre som også har kommet i gang med trening fordi de angivelig har blitt inspirert av meg og innsatsen min så langt. Da jeg begynte med denne bloggingen var min eneste intensjon at jeg skulle motivere meg selv, og ha en oversikt over hva jeg har gjort og hvor ofte. At det finnes andre der ute som leser dette og blir motivert til å trene selv, er en skikkelig positiv bonus, og jeg smiler bredt hver gang jeg leser om disse andres innsatser via blogger, twitter og SMS. Kjempebra, folkens! Dere gjør meg stolt og inspirer meg enda mer. =D

Kommentarer

  1. Det er klart man blir motivert av dette! Syns du skriver så fint og billedlig om treningen, og selv om det er veldig ærlig go realistisk o forhold til at det er slitsomt, så høres det så innmari deilig ut også! :)

    I går dro jeg på spinning på første gang på et år. Det var 55 minutter, på en såkalt "rød" time (man kan velge rød eller blå, med intensitet som skal ligge på hhv 85-95 % og 75-85% av makspuls). Noen betraktninger jeg gjorde meg var:
    -Det er helt vannvittig hvor slitsomt det er på spinning, og jeg som trodde jeg var i brukbar form...
    -De har fått nye sykler, med skjerm som sier hvilket gir du har på motstanden. Skulle jo tro det var positivt, men jeg tror jeg føler at det er tyngre når jeg ser hvor mye jeg har skrudd opp, og er veldig flink til å skru helt ned til oppvarmingsmotstand i pausene, mens på de gamle syklene så følte jeg som regel at jeg sluttet ut på et pausegir som var høyere enn det jeg begynte med. Ergo ikke bestemt meg helt for om det er en bra forandring, kanskje det blir gøyere hvis jeg ser at jeg klarer tyngre motstand for hver gang?

    -Jeg satt en god del av timen og tenkte "hjelpe meg så sliten jeg er, hva slags superkrefter må man ha for å klare dette i 3,5 TIMER!, og for den del i 70 minutter på en regelmessig basis." Steike hvor imponert jeg er. :)

    Dessuten var det en nærmest katastrofal beslutning å sykle til trening. Spesielt siden det er oppover hele veien hjem. Jeg endte med å trille sykkelen til og med der det nesten var flatt, jeg følte meg like stabil som en seigmann i beina akkurat da.

    Men nå som jeg har lovet meg bort her må jeg jo tilbake neste tirsdag. Det blir spennende å se hvordan det går :)

    Høres artig ut med sånn bodyscanning da! Så bra å høre at det er litt muskler, skulle jo bare mangle etter de to siste månedene kanskje? :) Blir spennende å se fremgangen!

    Stor klem

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mitt eventyr på Elixia Røa

Snart 50

Aprilsnarr? Faktisk ikke.